Musik som medicin för kropp och själ

Välgörande stunder väcker minnen och livar upp

”Det är det bästa man har i livet nuförtiden – när ni kommer hit!”

Orden kommer från en dam som kommit till dagens sångstund på Kärråkra och hon menar verkligen vad hon säger. Madeleine Nilsson, aktivitetsansvarig på Kärråka instämmer: ”– Det är mycket trevligt – ren medicin! Balsam för själen!”. Vi märker stor skillnad på de boende här på demensboendet sedan det här projektet började. De är mer harmoniska och lugna, går och nynnar för sig själv emellanåt. Och det väcker minnen till liv som vi pratar om sedan vid middagsbordet.”

Musik och hälsa

Det är det bästa man har i livet nuförtiden – är när ni kommer hit!

Kyrkomusikern Petra Lengbrant som tillsammans med kollegan Bengt Nilsson arbetat med detta lite drygt ett år ser också hur musiken påverkar deltagarna positivt. ”– Man kan se hur någon som nästan ser ut att sova i sin stol plötsligt början röra foten i takt med musiken.” De båda kollegorna var intresserade av musikens roll för människors mående och har båda gått en utbildning i musik och hälsa på högskolan i Kristianstad.

”– Det frigörs må-bra-hormoner när man sjunger tillsammans och kunskapen om musikens goda effekter är etablerad i forskningsvärlden. Det gäller även andra former av konstnärliga uttryck.” säger Bengt Nilsson. ”– Det märker vi ju själv av när vi kommer tillbaka efter vår stund på boendena - man får en kick och är mycket piggare efteråt. Det är inte lika tungt och jobbigt att släpa vårt bärbara piano när vi är klara som när vi ska dit, skrattar Petra.”

Kontinuitet viktigt

De betonar att det är viktigt att det är musik som deltagarna känner igen och att man repeterar den från gång till gång. Kontinuiteten är viktig liksom interaktiviteten; deltagarna är med på noterna och sjunger och gör rörelser efter egen förmåga. ”Och så gäller det att vi själv brinner för den här sortens musik – vi skulle kanske ta upp någon av Sven-Ingvars gamla hits?” föreslår Bengt och börjar nynna.

Projektet kopplar ihop Petra och Bengts intresse för musik och hälsa med Svenska kyrkan Eslövs mål att nå även dem som vi inte når i kyrkorummet – att finnas där människor finns. De gjorde en del studiebesök hos bl a Gitte Pålsson som arbetar på ett liknande sätt. Bengt hade sedan tidigare kontakt med Madeleine Nilsson genom de gudstjänster Svenska kyrkan Eslöv regelbundet har på Kärråkra och på den vägen är det. Nu i september startar Petra och Bengt motsvarande projekt på Trollsjögården varannan vecka.

Text och Foto: Renée Backe