Församlingstidningen

Vår församlingstidning kom under några år som bilaga i Lokaltidningen Mellanskåne. Fr o m våren 2018 satsar vi istället på ökad närvaro i gratisbladet Eslövsbladet som når alla boende i Eslövs kommun. Här kan du dock läsa en del av materialet från de tidigare församlingstidningarna.

Artiklar från Svenska kyrkan Eslövs församlingstidning 2017

Långt hemifrån men ändå hemma

Alla människor på jorden, föds in i någon form av familj. Genom historien har familjen varit den samhällsgrundande gemenskapen, oavsett kultur och religion. De flesta av oss stannar kvar i den miljö vi föds in i, nära familj, övrig släkt och vänner.

Fängelsekyrkan – om arbetet på en anstalt

Fängelsekyrkan finns på varje häkte och kriminalvårdsanstalt. Alla människor har rätt att utöva sin religion – och i detta ingår möjlighet att tala med själasörjare från det egna samfundet eller den egna religionen.

Vad handlar det om?!

Påsken – en dramatisk serie i flera delar. Det sägs ibland att människor idag inte kan vänta. Att många vill ha allt, nu på en gång. Känner du igen dig? Ser du hellre hela TV-serien i ett seriemaraton, istället för att vänta på ett nytt avsnitt varje vecka?

Sedan 2016 pryds väggen ovanför altaret i Stehags församlingshem av ett konstverket ”Morgon” som Stehagsbördiga konstnären Anita Christoffersson skapat.

Cirkeln är sluten

Ett genomgående tema i hennes meditativa bilder är cirkeln som är en av de mest harmoniska former som finns.

Mer plats för fler

Utbyggnaden av Eslövs nya begravningsplats har skett i etapper och har även avdelningar för andra trossamfund än det kristna.

ARTIKLAR FRÅN SVENSKA KYRKAN ESLÖVS FÖRSAMLINGSTIDNING 2016

Affärsmannen Martin Luther

Efter att ha deltagit i studiecirkeln och varit med på resan i Luthers fotspår kan jag inte frigöra mig från tanken att Luthers övertygelse om att kyrkan behövde reformeras väckte entreprenören inom honom och fick hans idéer att bli mer spridda och bättre mottagna än om han hade suttit och funderat i klostret.

Kyrkogården – plats för möten och meditation

Sensommarblommor, träd och buskar gör Eslövs kyrkogård till en lummig, parkliknande oas som är skön att strosa runt i. Det susar i björkarnas kronor – i övrigt är det tyst och stilla.