S:t Johannes firar advent tillsammans med dig

”Bereden väg för Herran! Berg sjunken djup stån opp!” Så sjunger vi i en av våra mest kända adventspsalmer. Ja, vi brukar sjunga den på våra adventsgudstjänster överallt runt om i landet. I år är allt annorlunda. Vi kan inte fira gudstjänst på det sätt vi brukar, inte med dem vi brukar och inte med samma kraftfulla glädje som vi brukar. Det känns i hjärtat att det inte är som det brukar.

I enlighet med restriktioner och Folkhälsomyndighetens riktlinjer fortsätter vi att vara kyrka. Vi fortsätter att fira gudstjänst (utan nattvard), be, tända ljus och hålla öppet i Klosters kyrka med möjlighet till enskilda med någon i personalen.

Vi firar gudstjänst med tre personal på plats och då är det möjligt för fem deltagare. Om du kommer och det är ”fullt” kan du vänta en liten stund och delta i nästa gudstjänst.

I S:t Pauli kyrka ringer klockorna till gudstjänst kl. 10.00 och i Klosters kyrka kl. 11.00.

Om du vill att vi i gudstjänsten tänder ett ljus för eller åt dig eller om du vill att vi ber för dig kan du ringa eller skicka ett mail till någon av församlingens diakoner.

Jenny Heickell 016/4033619
jenny.heickell@svenskakyrkan.se

Sofi Zettervall 016/4033667
sofi.zettervall@svenskakyrkan.se

Om du vill ta emot nattvarden kan du boka enskild nattvard med någon av församlingens präster.

Camilla Östergren 016/4033637
camilla.ostergren@svenskakyrkan.se

Noora Tikkala (finsk- och svensktalande) 016/4033634 noora.tikkala@svenskakyrkan.se

Bengt Arvidson 016/4033630
bengt.arvidson@svenskakyrkan.se

Gina Lindroos 016/4033605
gina.lindroos@svenskakyrkan.se

Det känns i hjärtat att det inte är som det brukar. Det blir annorlunda och vi hjälps åt att göra det så bra som möjligt. Vi firar advent. Vi bjuder Kristus hem till oss på olika sätt, genom bön, tända ljus, telefonsamtal, stjärnor och ljus som vittnar om att ljuset kommer att segra. Kristus, som är världens ljus, kommer till var och en av oss även denna adventstid. Livet är annorlunda, men Kristus är densamme, igår, idag och alla dagar.

Med önskan om en ljus och hoppfull adventstid.

Gina Lindroos, församlingsherde