Kyrkogårdsarbetare tar hand om blommor vid gravsten Klosterkyrkogården
Foto: Ulf Tjärnström

Gravskötsel och service

Har du beställt plantering och vård av graven inför vår och sommar? Om inte hittar du våra olika paket här och kan enkelt göra en beställning.

Hur fungerar skötsel av gravarna?

Skötsel och vård av graven ingår inte i begravningsavgiften. Du som gravrättsinnehavare ansvarar för att själv sköta om din gravrätt. Det innebär att du håller gravplatsen i vårdat och värdigt skick med regelbunden klippning av gravrabatt och grusytan i grusgrav hålls fri från ogräs.

Gravrättsinnehavare är den som är antecknad som innehavare i pastoratets gravregister, det utgör ett bevis för att man innehar en grav. Det är gravrättsinnehavaren som avgör om andra personer får begravas i samma grav, exempelvis i en familjegrav. Fler personer kan vara gravrättsinnehavare.

Eskilstuna pastorat ansvarar för kontrollen av gravvårdssäkerheten, men det är gravrättsinnehavarens skyldighet att se till att gravstenar som inte står säkert åtgärdas. De gravar som efter kontroll visar sig ha brister i säkerheten måste åtgärdas. De gravrättsinnehavare som blir berörda kommer att kontaktas via brev.

Om du inte har möjlighet att ta hand om skötseln av din gravrätt kan du istället beställa tjänsten av Eskilstuna pastorat. Skötsel av gravrätt kan bara beställas av gravrättsinnehavare.

Ladda ner prislistan för 2024

Beställning av gravskötsel

På Svenska gravar, www.svenskagravar.se kan ni lätt beställa gravskötesel vid kyrkogårdar inom Eskilstuna pastorat. Sök gravrätt med namn och klicka dig vidare på ”beställ gravskötsel”.