En person slår en ordförandeklubba i bordet.
Foto: Kristina Strand Larsson /Ikon

Förtroendevalda

Svenska kyrkan är en demokratiskt styrd organisation. Alla som är medlemmar i Svenska kyrkan kan vara med och påverka de värderingar som ska prägla kyrkans arbete under de närmaste fyra åren – antingen genom att själva ställa upp i kyrkovalet för ett förtroendeuppdrag eller genom att rösta fram fullmäktigeledamöter i kyrkovalet vart fjärde år. Det är kyrkofullmäktige som fattar beslut i frågor som rör hela pastoratet, utifrån förslag från kyrkorådet. När riktningen är beslutad är det upp till kyrkoherden att leda pastoratets arbete och utse församlingsherdar som i sin tur leder verksamheten på församlingsnivå, i samråd med respektive församlingsråd. Här kan du läsa mer om hur beslutsfattandet i Eskilstuna pastorat är organiserat och hur uppgifterna är fördelade mellan kyrkofullmäktige, kyrkorådet och församlingsråden.

Kyrkofullmäktige

Kyrkofullmäktige är Eskilstuna pastorats högsta beslutande organ. Här kan du läsa om fullmäktiges uppdrag samt vilka ledamöter som sitter i fullmäktige just nu.

Kyrkorådet

Kyrkorådet är Eskilstuna pastorats styrelse. Här kan du läsa om kyrkorådets roll och uppdrag och se vilka som sitter i kyrkorådet just nu.

Församlingsråd

Eskilstuna pastorat består av de fyra församlingarna inom Svenska kyrkan i Eskilstuna. I varje församling finns ett församlingsråd för de lokala frågorna. Här kan du läsa om församlingsrådens uppgift och vilka som sitter som förtroendevalda i de fyra församlingsråden just nu.

Organisation och vision

Till Eskilstuna pastorat är alla välkomna, troende, tvivlare och icke-troende. Det finns inga krav på att du måste tro på ett speciellt sätt, eller alls. Vi vill möta alla våra besökare med öppenhet och värme.

Styrning och demokrati

Svenska kyrkan är en demokratiskt styrd organisation. Här kan du läsa mer om hur organisationen är uppbyggd och vilka som företräder dig i Eskilstuna pastorat.