Foto: Ida Bjurström

Månadens intervju september 2021

Per Lisberger, assistent i församlingsarbetet ”Här kan jag jobba med att locka fram nyfikenhet, kreativitet och viljan att lära sig nytt utan att behöva betygsätta och bedöma.”

Ålder: 48 år
Arbetsliv/utbildning: - Jobbat inom förskola och skola sen 20-årsåldern, bl a 14 år på Pysslingen och senast fyra år som musiklärare och resurspedagog på Kunskapsskolan. Utbildad elev- och lärarassistent med inriktning neuropsykiatriska funktionshinder, främst då asberger/tourettes. Jag har alltid varit intresserad av barns psykosociala utveckling och lärande och älskar när barn själva uppfattar att de lär sig. Jag är även utbildad klätterinstruktör och har jobbat som det här i Enköping i 10 år. Dessutom har jag varit familjehem under 7 års tid. Började sin tjänst i Enköpings församling den 14 juni.

Vad lockade dig att söka jobbet här? – Jag kände att det ställdes högre och högre krav att man skulle bedöma barnen i skolan. Här kan jag jobba med att locka fram nyfikenhet, kreativitet och viljan att lära sig nytt utan att behöva betygsätta och bedöma. Redan i lågstadiet dödar man barns kreativitet med att fokusera på vad de hunnit till för nivåer. Skolan är inte rolig längre. Barn ska lära sig av sin nyfikenhet och den möjligheten får jag här och att jobba med tro och värdegrundsfrågor.
Vem är du? – Jag är en kreativ, musikalisk och nyfiken person. Jag är nyfiken på att lära mig saker och nyfiken på hur relationer fungerar. Hur vi fungerar i grupp, tycker jag är jätteintressant. Jag är jordnära, gillar att gå långa promenader och befinna mig i nuet.
Vad vill du? -Jag vill göra folk glada och att människor runt omkring mig ska känna sig tillfreds, glada och trygga när dom mött mig. Sen vill jag se mina barnbarn utvecklas, se dom växa och bli stora. Jag vill se barnen och vara en positiv förebild för dom jag möter, så att de går hem och tänker att de också kan och t ex vill spela musik, skapa och vara glada.
Din styrka: - Jag tycker att jag är lyhörd, är ganska bra på att se och höra vad folk i min omgivning behöver. Jag är också positiv.
Vision/ambition: - Först och främst att få igång barnverksamheten efter ett år av covid och jobba för att vi ska bli ett naturligt val och stärka den verksamhet som legat i träda ett tag. Sen behöver jag ju ha ett helt kyrkoår för att se vad som sker och var jag är och landa i det. Det här är ju en helt annan miljö än vad jag kommer ifrån.
Vad hade du gjort om du inte blivit pedagog? – Som liten hade jag en dröm att jobba med barn eller bli polis. Tyvärr var jag för kort för att bli polis när det var aktuellt, men det har aldrig funnits någon annan tanke än att jag skulle jobba med människor och jag har alltid velat hjälpa människor att växa.
Utmaning? – Att ringa till folk jag inte känner. Mitt första uppdrag här var att ringa runt till kolloföräldrar, vilket var otroligt utmanande. Jag vill helst se människors ansikte och reaktion när jag pratar med dom.
Vad ser du fram emot? – Nu ser jag verkligen fram emot att grupperna startar och jag får träffa barn och föräldrar, och vara ett stöd för dom, inte bara barnen, utan lika mycket vara ett stöd för föräldrarna. Efter 29 år som förälder själv har jag ganska mycket erfarenhet om att vara förälder och vet hur viktigt det är att se sina barns utveckling, även om det t ex bara ser ut som trots. Jag ser jättemycket fram emot det.
Vad gör dig riktigt glad? – När mina barnbarn knackar på och säger ”Morfar får jag komma hem till dig?”
Bra dag? - Nya möten och intressanta diskussioner.
Dålig dag? – När jag har lite att göra.
Intryck hittills: - Jag tycker att det känns jättebra, bara positiva vibbar, från alla yrkesroller.
Intressen: - Musik. Sjunger, spelar gitarr och är med i Kammarkören. Jag tycker även om att måla samt vara ute i naturen.