EKERÖ PASTORAT

Prata med oss

Kontakt

EKERÖ PASTORAT Besöksadress: Björkuddsv 2, 17834 EKERÖ Postadress: BOX 116, 17822 EKERÖ Telefon: +46(8)56038700 E-post till EKERÖ PASTORAT

Jourhavande präst

Kyrkan kan hjälpa dig. Akut samtals- och krisstöd.

Till innehållet

Verksamhetsberättelse 2016 Ekerö pastorat

50 000 möten!

Församlingskommunikation, gudstjänstutveckling och processarbete har fyllt året. Kyrkoherde Monika Regnfors Sjörén berättar och ger en glimt av vägen.

Inledning

Det sitter i väggarna – så brukar man säga om det som finns och som alla upplever men som man inte riktigt kan fånga. Det sitter i väggarna i Ekerö pastorat en värme, ett engagemang, en omsorg. Från expeditionens alltid lika vänliga och glada: "Välkommen till Ekerö pastorat. Vad kan jag hjälpa till med?", till medarbetarna på kyrkogården som inte ser en sörjande anhörig som vill vara med när graven läggs igen som ett störande moment utan låter den anhörige vara med och lägga igen graven. Kommunens fråga om vi som pastorat kan ta på oss att vara arbetsgivare åt en flyktingsamordnare eller 70 barn som behöver förskolelokaler på nyårsdagen – inget är omöjligt, allt går att lösa med samma värme och kreativititet.

På gröna öar i Mälaren ligger våra kyrkor som oersättliga gåvor skänkta av tidigare generationer. För en liten tid är det vårt uppdrag att förvalta och föra vidare det arv som anförtrotts oss. Vårt uppdrag är att genom klokhet och framsynthet fatta de beslut som gör att kommande generationer får gå in under de gamla stenvalven, gå uppför altargången och glädja sig åt allt det vackra och sköna, som var och en på sitt sätt, sjunger sin lovsång till Gud. Som bilder hämtade ur mardrömmar finns kyrkor i England som gjorts om till barer och där lovsången ersatts med skrålen från berusade människor.

Vi befinner oss i en brytningstid. Fortfarande finns det många generationer där kyrkan och kristendomen är en självklar del av vårt kulturarv, men unga växer upp i dag där ingen har bett aftonbön med dem, ingen har tagit dem till kyrkan och där kristendomen är lika främmande som islam eller buddism. Det gör att vårt ansvar blir allt större. Om inte vi når ut till barn och unga i Ekerö pastorat med budskapet om Gud och Guds oändliga kärlek och kallelse till var och en så kommer dessa barn att växa upp gudlösa. Och även om livet inte alltid blir lätt med Gud, så blir livet utan Gud tyngre och mer ensamt. Alla vi i Ekerö pastorat, förtroendevalda och anställda har ett ofantligt stort ansvar och uppdrag. Denna verksamhetsberättelse vill lyfta fram några olika sätt som detta uppdrag förvaltats under 2016.

Monika Regnfors Sjörén, kyrkoherde

Läs mer!
Verksamhetsberättelse 2016 enkelsidig pdf
Verksamhetsberättelse 2016 dubbelsidig pdf