Foto: Kristin Lidell

Diakon 100 %

- för dig som vill göra skillnad! Tjänstebostad och ”hundrum” finns.

1000 år till – det är pastoratets vision. Att skapa mötesplatser mellan människor och Gud – det är vår uppgift. Men eftersom människor är olika så behöver dessa mötesplatser se olika ut och här är diakonin en viktig del.

Ekerö pastorat söker en diakon som tillsammans med diakoni-teamet vill utveckla den diakonala verksamheten ”post corona” där vi sett hur viktigt det är att mötas, samtala och dela liv med varandra och med Gud. I vår verksamhet når vi många men för att möte fler, behöver vi gå utanför våra egna väggar och finnas där människor finns – på gator och torg, i föreningslivet, på nätet m.m.

Vi söker dig som:

• Genuint tycker om människor och är bra på att nätverka och att inkludera församlingsbor, volontärer och personal i verksamheten och vill utveckla det interna samarbetet mellan olika verksamheter i pastoratet.
• Är professionell och har bägge fötterna på jorden. Som klarar av den ömtåliga balansgången mellan att vara närvarande och tillgänglig och samtidigt sätta tydliga gränser.
• Har humor och kan förlåta både andras och dina egna misstag.
• Inte är rädd att gå utanför kyrkans väggar och pröva nya vägar.

Arbetsuppgifter:
Barn- och ungdomsverksamhet är ett av pastoratets prioriterade områden. Där har diakonin en självklar roll i arbetet med psykisk ohälsa bland barn och unga, samtalsstöd och kunskap om olika möjligheter att få hjälp och stöd i t.ex. svåra hemsituationer.

Volontärer är ett annat verksamhetsområde. Vi har många välutbildade volontärer som tar aktiv del i pastoratets verksamhet, vi vill utveckla detta ytterligare och skapa en professionell volontärverksamhet som tar till vara volontärernas kompetens och tidigare yrkeserfarenhet. Vi har en Second Hand- verksamhet med många engagerade i ett ekumenisks samarbete med Mälarökyrkan och Färingsö församling.

Sedan flyktingkrisen har vi en flyktingsamordnare anställd. 2020 ingick vi och Ekerö kommun in i ett idéburet partnerskap (IOP) där vi samarbetar med att koordinera återbruk och mentorskapsprogram för bl.a. nyanlända, en odlingslott och grupper för vardagsvenska.

Vidare ingår sedvanliga diakonala arbetsuppgifter ¬– bidragshantering, stöd i myndighetskontakter, jubilarfester, samtalsgrupper, andakter m.m.

Vi erbjuder en fantastisk vacker arbetsplats på våra öar i Mälaren med närheten till stan men med landets alla fördelar. Vi är 48 medarbetare i pastoratet som gör mycket gott arbete och har roligt tillsammans. Vi har bra och ändamålsenliga arbetslokaler, engagerade förtroendevalda, fyra vackra medeltida kyrkor, gott om historia, Ansgars Birka och ett rikt musikliv.

Huvudsakliga arbetsplatsen är Ekebyhovskyrkan, 20 minuter med buss från Brommaplan.
Bil och körkort är nödvändigt. Tjänstebostad finns vid behov, hund eller katt får också flytta in.

Ansökan:

Välkommen med din ansökan innehållande personligt brev, CV och löneanspråk till ekero.pastorat@svenskakyrkan.se.

Märk ansökan med ”Diakon Ekerö” i ämnesraden.
Sista ansökningsdag den 29 augusti. Vi sätter stort värde på personlig lämplighet.

Har du några frågor, kontakta mig gärna: telefon 070 740 65 66 eller monika.regnfors.sjoren@svenskakyrkan.se