Skolkyrkan

Här hittar ni lite förslag som vi kan erbjuda er

Årskurs 1: Orgelskoj

Tillsammans med vår kantor  bjuder vi barnen på en musikalisk och lekfull upptäcktsfärd i kyrkan.

Årskurs 2: Kyrkans skatter

Vi fortsätter upptäcktsfärden i kyrkan med hjälp av skattkarta bland gamla och nyare inventarier.

Årskurs 3: Julens berättelse

Med hjälp av våra ”Bibliska figurer” (handgjorda dockor) bygger vi upp ett landskap där vi får följa Bibelns berättelse om varför vi firar jul.

Årskurs 4 och 5: Bibeläventyret, Gamla Testamentet

I Bibeläventyret för åk 4 och 5  blir Gamla Testamentets berättelser levande genom interaktivt drama, bild, rörelse, rebusar, trolleri mm. Ett roligt och spännande sätt att få del av den kristna historien på.

Årskurs 6: Påskspel

I Påskspelet kommer hela arbetslaget samt idéella från församlingen vara skådespelare när påskens berättelse spelas upp. Vi samlas i Kyrkstugan och rör oss över kyrkogården till kyrkan för att sedan avlsuta på kullen med utsikt över vattnet vid Kyrkstugan. En spännande vandring!

Årskurs 7: Kyrkovandring

Vi bekantar oss närmare med kyrkan och kyrkogården, dess historia och symbolik.

Årskurs 8: Allhelgona

I samband med Allhelgonahelgen i början av november träffas vi i kyrkan för att reflektera över, och prata om, döden. Vi kommer bland annat att berätta om hur en begravning går till och hur sorg kan ta sig uttryck. Efteråt blir det tillfälle till samtal i smågrupper i Kyrkstugan.

Årskurs 9: Livsfrågor

Inför terminens avslut bjuder vi in till samtal och funderingar över framtiden. Oro, rädsla, glädje och förhoppningar får komma upp till ytan.

Har du frågor angånde skolkyrkan kontakta Veronica Lindgren, 08-571 544 00.