Prata med oss

Kontakt

Svenska kyrkan Besöksadress: Sysslomansgatan 4, Uppsala Telefon: 018-16 95 00 E-post till Svenska kyrkan

Jourhavande präst

Kyrkan kan hjälpa dig. Akut samtals- och krisstöd.

Till innehållet

Ditt andliga gym i vardagen

En vanlig vardag kan bjuda på flera tillfällen att träna den andliga hälsan. Cykelturen till jobbet passar för bön och snabba möten i affären kan vara tillfällen att visa medmänsklighet.


Lyssna på kloka ord

Börja morgonen med några minuters eftertanke med hjälp av Sveriges radios Morgonandakten eller Tankar för dagen. Det går även att lyssna i efterhand under bil- eller cykelturen till jobbet. 

Tacka för maten

Att stilla sig före maten genom en enkel bordsbön eller ramsa kan öka närvaron, gemenskapen och matron. Dessutom blir det en påminnelse om att mat på bordet inte är en självklarhet för alla. "Tack gode Gud för maten".

Ta tre djupa andetag

I kön till kaffeautomaten kan ett par djupa andetag ge extra energi och lugn. Det blir som en minimeditation med ökad närvaro och stillhet. Släpp ner axlarna och hitta en stolt hållning.

Le mot personalen i kassan

Ett enkelt sätt att göra någon annan glad är att le mot hen. Ett skratt eller leende är dessutom välgörande för den som ler. Stress jagar ofta bort glädjen. Bibelns författare upprepar "Gläd er!"

Säg tack på kvällen

Avsluta dagen med att tacka för något som varit bra. Tacket kan riktas som en bön, eller skrivas ner i en tacksamhetsdagbok. Tacksamhetsträning rekommenderas såväl i alla andliga traditioner som av coacher som Mia Törnblom.

Ulrika Ljungblahd, tidningen Spira

En vanlig dag då kan det största hända ty allt blir möjligt när vi tror på Gud.

Svensk psalm 352