Foto: Hungarian Interchurch Aid /Ikon

Det här gör vi för Ukraina

Det är en svår situation för våra grannar i Ukraina och det har börjat komma flyktingar till vårt stift. Migrationsverket och kommunerna har ansvar för boende när det gäller de flyktingar som kommer. Om migrationsverket eller kommunerna behöver stöd från Svenska kyrkan kommer de att höra av sig via ordinarie kontaktvägar.

Om det kommer människor som behöver hjälp är det viktigt gå via myndigheternas ordinarie vägar. Det är för att säkerställa att mottagandet av flyktingar sker på ett säkert och korrekt sätt och att de kommer in i systemet.

Vi rustar oss!

Hur kan vi som kyrka hjälpa och vad kan du som församlingsbo göra för
flyktingarna från Ukraina och de som fortfarande befinner sig i landet?

Vi har en resursbank. Dit kan du anmäla dig om du vill hjälpa till. Det kan vara alltifrån att vara tolk till att hjälpa till vid arrangemang. Du berättar för oss vad du kan hjälpa till med.

Vi samarbetar med Degerfors kommun och förbereder för olika verksamheter och gudstjänster dit flyktingar kan vara med och delta.

Vi ordnar insamlingar dit du kan skänka pengar.
Hittills har vi tillsammans samlat in:  50 081 kr

Act Svenska kyrkan agerar för Ukraina

Kriget i Ukraina drabbar många. Läget är akut! Behoven är stora och fortsätter att öka. Våra lokala partner finns på plats och stöttar befolkningen. Humanitära insatser pågår och fler förbereds. Din gåva behövs!