Foto: Ulrika Ljungkvist

LEDIG TJÄNST Degeberga-Everöds församling söker FÖRSAMLINGSPEDAGOG eller motsvarande som vill vara med att utveckla och forma framtidens kyrka, 100 %

Degeberga-Everöds församling söker FÖRSAMLINGSPEDAGOG eller motsvarande
som vill vara med att utveckla och forma framtidens kyrka, 100 %

Svenska kyrkan i Degeberga-Everöds församling söker församlingspedagog eller motsvarande. Församlingen ligger i ett naturskönt område 25 km söder om Kristianstad och har 8 medeltida kyrkor. Vi är 14 anställda som brinner för det kyrkliga arbetet samt intresserade och kunniga förtroendevalda. Församlingen eftersträvar att vara en öppen kyrka med människors lika värde i fokus samt en församling med kristen tro som grund och som vill erbjuda människor en miljö präglad av ömsesidig respekt och tillit.

Vill du vara med och bygga kyrka och församling? Har du ett stort engagemang för barn och ungdomar? Vill du vara med och driva och utveckla verksamheten riktad till barn, barnfamiljer, ungdomar och vuxna? Vill du arbeta pedagogiskt med församlingens olika verksamheter?

Då ska du söka vår nyinrättade tjänst som pedagog i Degeberga-Everöds församling!

Du kommer i nära samarbete med församlingens pedagog och övriga medarbetare medverka i det strategiska arbetet kring lärande och undervisning samt har tillsammans med övriga medarbetare i uppgift att utveckla miljöer för möten där människor kan lära känna och fördjupa sin tro.

Din första uppgift blir att analysera ytterligare behov av pedagogiskt arbete i församlingen men också att arbeta med
·         Konfirmander
·         Ungdomsgrupp
·         Ungdomsarbete
·         Utveckla församlingens barn- och familjeverksamhet
·         Bygga upp och medverka i kontakter med våra skolor
·         Bygga upp kontakter med föreningar som arbetar med barn och ungdomar
·         Hålla i andakter och vara del i församlingen gudstjänster

Kvalifikationer
Du är utbildad församlingspedagog/fritidsledare eller motsvarande.
Du delar Svenska kyrkans tro och liv och har erfarenhet av kyrkligt arbete och gudstjänster.
Du ska både ha förmågan att arbeta självständigt och i team samt ta eget ansvar för verksamheten.
Som pedagog ska du kunna ta tillvara barnets och ungdomens nyfikenhet, glädje och kompetens för att skapa en miljö som stimulerar till utveckling och lärande.
Du ska ha en god samarbetsförmåga och vara öppen för nya utmaningar. Vi söker dig som är utåtriktad, lyhörd och initiativrik.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Du har stor bredd och gillar att arbeta med alla åldrar samt har lätt för att skapa kontakter, att du är social och utåtriktad, engagerad och flexibel.
Du är en trygg person som trivs bra i lek, skapande verksamhet och vill leda samtal och undervisning i möte med församlingsborna.

Övrigt
Tjänstgöring på kvällar och helger ingår i tjänsten.
Det krävs att du är medlem i Svenska kyrkan.
Du har körkort och tillgång till egen bil.
Provanställning kan komma att tillämpas.
Tjänsten är heltid och tills vidare.

Tillträde: 1 februari 2022 eller enligt överenskommelse.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-10-17. Urval och intervjuer kan komma att ske löpande.
Ansökan kan skickas via epost till
degeberga-everods.forsamling@svenskakyrkan.se

Dan Olsson, kyrkoherde, 044-23 80 37