Teater som utbildning
Ur läroplanen: Undervisningen i de samhällsorienterande ämnena i årskurs 1-3 ska bl.a. behandla: ”Några högtider, symboler och berättelser inom kristendom, islam och judendom. Några berättelser ur Bibeln och deras innebörder.”
Flera av våra föreställningar bygger direkt på julens och påskens berättelser samt andra kända skildringar ur Bibeln. Några av föreställningarna bygger på texter som är gemensamma för kristendom, judendom och islam. Tidlösa och viktiga värderingar sätts in i nya och moderna sammanhang.
Teater som kulturform
Ur läroplanen: ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda och ta del av många olika uttrycksformer såsom språk, bild, musik, drama och dans samt har utvecklat kännedom om samhällets kulturutbud…”
I föreställningarna blandar vi olika uttrycksformer som rörelse, musik och teater för att beröra barnens fantasi, känslor och kreativitet. När vi lever oss in i andras historier ökar vår förståelse för omvärlden och oss själva. Genom att våra föreställningar vänder sig till skolklasser, får alla barn möjlighet att se teater, trots olika bakgrund och olika kulturerfarenheter.
Teater som berör livsfrågor
Ur läroplanen: ”Undervisningen ska stimulera eleverna att reflektera över olika livsfrågor och etiska förhållningssätt samt ge eleverna verktyg för att kunna analysera och ta ställning i etiska och moraliska frågor.”
Varje föreställning avslutas med frågestund. Barnen får möjlighet att sätta ord på sina egna tankar, lyssna på andra och knyta ihop föreställningens innehåll med sina egna liv. I dialogen med barnen försöker vi alltid beröra det goda men även det svåra i livet. Tillsammans utforskar vi vad det är att leva som människa och medmänniska.