Prata med oss

Kontakt

Svenska kyrkan Besöksadress: Sysslomansgatan 4, 753 10 Uppsala Telefon: 018-169600 E-post till Svenska kyrkan

Jourhavande präst

Kyrkan kan hjälpa dig. Akut samtals- och krisstöd.

Till innehållet

Påsken

Påsken är kyrkans största helg. Vi firar att Jesus besegrar döden.


Påsken som du aldrig har sett den tidigare. Juniorgruppen i Berga församling i Linköping har gjort påskens berättelse i Lego. Se filmen (1 minut)!

Välkommen till kyrkan i påsk

Sök i vår kalender för att hitta gudstjänster, mässor och andra aktiviteter i kyrkor nära dig under påskhelgen 

Gudstjänster i radio och tv

Gudstjänster i Sveriges television
Gudstjänster i Sveriges radio

Palmsöndagen

Palmsöndagen är söndagen som inleder veckan före påsk, stilla veckan. På palmsöndagen handlar bibeltexterna som läses i kyrkan om när Jesus red in i Jerusalem på en åsna. Då togs han emot som en kung av folket som viftade med palmblad av glädje och sjöng Hosianna.

Palmsöndagens bibeltexter

Stilla veckan är veckan före påsk

Dagarna före påsk har olika namn och olika traditioner. Veckan före påsk kallas för stilla veckan.  Det är den sista veckan i fastan och dagarna innan Jesus korsfästs. 

Stilla veckan i kyrkan

Under stilla veckan hålls ofta andakter eller gudstjänster som berättar om vad som hände under de sista dagarna i Jesus liv. Det är ett drama som brukar kallas passionsdramat. Gudstjänsterna kallas passionsgudstjänster.

Onsdagen i stilla veckan kallas dymmelonsdag. Då bytte man förr i världen ut kyrkklockans metallkläpp mot en kläpp av trä, en dymmel. Då lät klockklangen dovare.

Skärtorsdagen: Den första nattvarden 

Torsdagen före påskhelgen äter Jesus för sista gången tillsammans med sina lärjungar. Medan de äter säger Jesus till de tolv lärjungarna att de ska fortsätta att bryta bröd och dricka vin tillsammans även när han inte finns ibland dem. Gör det till minne av mig, säger Jesus.

Detta är den allra första nattvarden. Kyrkor i hela världen firar nattvard med bröd och vin och det är den här kvällen som är förebilden.

Senare på natten, när Jesus och hans lärjungar har samlats i Getsemane trädgård, grips Jesus av de romerska soldaterna.

Det är en av lärjungarna, Judas, som har förrått Jesus. Han får 30 silvermynt för att avslöja vem Jesus är. Judas visar soldaterna vem Jesus är genom att ge honom en kyss. 

Gud är nära oss i nattvarden

När vi firar nattvard blir vi indragna i Jesu död och uppståndelse. Guds närvaro blir verklighet. Prästen säger "Kristi kropp för dig utgiven, Kristi blod för dig utgjutet." Det handlar om att Gud lovar att ge oss förlåtelse och evigt liv. Vi får gå ut i vardagen med ny kraft. 

Skärtorsdag i kyrkan

I de flesta kyrkor firas skärtorsdagsmässa. Trots att det är inledningen till långfredagen ses ändå denna mässa som en glädjens och festens måltid, som den Jesus firade med sina vänner den sista kvällen. 

Skärtorsdagsmässan brukar ofta sluta med att man dukar av ljus, blommor och textilier från altaret och kyrkorummet. Snart ska det ju bli långfredag. 

Skärtorsdagens bibeltexter

Långfredagen: Jesus avrättas

De romerska soldaterna för Jesus till förhör hos Pontius Pilatus som var ståthållare, det vill säga förvaltare. Pontius Pilatus bestämmer att Jesus ska dömas till döden för att han kallat sig "judarnas kung". 

Jesus dödas genom att korsfästs, han hängs på avrättningsredskapet korset. Sedan begravs han. 

Långfredag i kyrkan

Under gudstjänsterna på långfredagen är det stilla och allvarligt i kyrkan. Det är ofta ingen musik och kyrkklockorna ringer inte. I många kyrkor håller man flera gudstjänster under långfredagen där man följer berättelsen om när Jesus korsfästs. 

Långfredagens bibeltexter

Påskafton: Dagen innan Jesus uppstår

I Sverige börjar vi påskfirandet redan på påskafton. Det beror på att helgen börjar klockan sex kvällen före helgdagen enligt  gammal tideräkning. 

Påskafton i kyrkan

I många kyrkor firas midnattsmässa på natten mellan påskafton och påskdagen. Det är en glad gudstjänst där vi firar att graven var tom och att Jesus uppstått.  

Påsknattens eller påskaftons bibeltexter

Påskdagen: Jesus uppstår

När en grupp kvinnor kommer till Jesus grav är stenen bortrullad och hans kropp är inte där. Jesus har uppstått från döden. Han har dött för människorna. Genom att han dog får människorna nu evigt liv. 

När Jesus uppstår vinner det goda över det onda

Genom att Jesus uppstår visar Gud att det onda vi gör och som sker hela tiden är besegrat. På påskdagen firar vi att allt det som tynger vår värld, allt som hindrar livet, allt som stänger till våra hjärtan och stänger ute livet, rullas bort. Det rullas bort precis som stenen framför Jesus grav var bortrullad. Det är centrum i kristen tro. 

Påskdagen i kyrkan

På påskdagens morgon eller förmiddag firar vi att Jesus har uppstått. Det är en glad gudstjänst. I kyrkan tänder vi ett stort påskljus som symbol för att ljuset har besegrat mörkret. 

Påskljuset är sedan tänt i varje gudstjänst fram till Kristi himmelsfärds dag. 

Påskdagens bibeltexter

Annandag påsk: Jesus visar sig för lärjungarna

Efter att Jesus har blivit levande igen visar han sig för lärjungarna på olika sätt.

I en av berättelserna vandrar två lärjungar tillsammans från Jerusalem till byn Emmaus. De går och pratar om vad som hänt.

Plötsligt kommer en man och gör dem sällskap. De känner först inte igenom honom. Men när Jesus stannar hos dem och äter tillsammans med dem ser de plötsligt att det är Jesus. 

Jesus går på vår sida i vardagen

Annandagens budskap är att den uppståndne Kristus går vid vår sida på vägen och delar vår vardag. Den uppståndne Kristus visar att Gud är en levande Gud, inte alltid igenkännbar. En främling men på samma gång en välbekant vän.

Bibeltexterna på annandag påsk

Påskveckan är veckan efter påsk

Veckan efter påskdagen kallas för påskveckan, till skillnad från veckan före påsk, som ju kallas stilla veckan.

Bild: Linus Malm/Ikon

Varför har vi påskkäringar, påskris och påskägg?

Påskkärringar, påskris och påskägg är delvis kristna traditioner. 

Natten mot långfredagen var häxornas natt

I det gamla bondesamhället föreställde man sig att häxorna reste till Blåkulla för att träffa djävulen natten före långfredagen när Jesus skulle avrättas. Natten mellan skärtorsdag och långfredag sågs därför som häxornas natt.   

Nu för tiden är det antingen på skärtorsdagen eller på påskaftonen som barnen klär ut sig till påskkärringar och går runt och önskar glad påsk,

Påskriset påminner om hur Jesus plågades

Påskriset påminner om hur Jesus torterades när han korsfästes. I dag klär vi ris med fjädrar eller pappersblommor.

Vid påsk började vi äta ägg igen

Det finns flera orsaker till att vi äter mycket ägg under påsken. Ägg är en gammal symbol för liv, därför passar det bra med ägg när vi firar att Jesus uppstått från döden.

Det var också så att under fastetiden före påsk åt många inte ägg. Och när fastan var slut var det vår, en tid på året när hönorna börjat värpa och det fanns mycket ägg.