Foto: Ellen Forsström

Full fart mot fossilfritt

I Falköping vill pastoratet köra på egenproducerad el. De har tre bilar på leasing och långtgående planer på en egen solcellspark. Det är inte viljan som bromsar dem utan tekniken. - Vi vill ju att alla arbetsfordon ska gå på el också men de vi har testat håller helt enkelt inte måttet, säger Fredrik Waxmo, fastighetsansvarig i Falköpings pastorat.

Det började för två år sedan när leasingavtalet för gasbilarna som pastoratet hyrde gick ut. De undersökte då utbudet av nya gasbilar men tyckte inte riktigt att de uppfyllde kyrkans behov.

- Vi ville bland annat byta ut skåpbilen mot en femsitsig bil och det fanns inte. Det var även svårt med dragkapacitet.

Så det blev fyra elbilar istället, vilket nästan inte räcker till eftersom många i personalen har en bit att åka till kyrkor och kyrkogårdar men även till möten och annat. Det finns visserligen två cyklar också men de används ju mest inom stan. Så vid kommande byte så blir det en bil till.

Mål att bli fossilfria

Valet av elbilar var både av ekonomiska skäl men kanske framför allt av miljöhänsyn, ett steg mot målet att bli fossilfria. Tidigare förekom det ofta att personalen körde med egna bilar och fick milersättning. Nu använder även vaktmästare och präster bilpoolen.

Foto: Ellen Forsström

- Vi ser helst att all personal använder de leasade bilarna vilket kräver lite mer planering. Det kanske inte går att boka bilen hela dagen när man bara ska iväg några timmar.

En annan omställning är att bilarna laddas istället för tankas. Laddstationer finns numera på Kyrkans Hus inne i Falköping, ute vid alla kyrkor på landet och vid kyrkogårdsförvaltningen. Det är en investering som kostat mellan 10 000 och 15 000 kronor per laddstation. Någon ”räckviddsångest” har Fredrik Waxmo inte märkt av bland personalen. (Alltså att elen ska ta slut innan man hinner ladda.)

- Vi åker ju inga längre sträckor. Då var det mer oro i början bland de som inte var vana vid automatväxel. Men nu efter ett och ett halvt år har alla bara positivt att säga om elbilarna.

Lika lätt har det inte gått med andra arbetsfordon. Pastoratet hade tänkt byta ut allt till el, gräsklippare och grävmaskiner och annat. Men de maskiner de provat har inte uppfyllt krav på komfort och kapacitet.

- De kan inte ersätta våra maskiner. Vi köpte till exempel en gräsklippare och det blev inte alls samma resultat. Dessutom klarade den inte ett arbetspass utan extra laddning. Den var även klumpigare och passade inte in i vår miljö. Man satt inte skönt på den heller. Vi har även testat en grävmaskin, men det var samma sak där, den klarade inte ett arbetspass utan laddning. Sedan hade den inte samma grävkapacitet.

Lättare redskap är eldrivna

Men lättare redskap går på el, som lövblås, häcksax, motorsåg och dammsugare. Och handgräsklippare. Den el som köps in är grön, det vill säga miljömärkt. Men pastoratet har även en förhoppning om att kunna producera egen el. De vill bli självförsörjande och har reserverat tre megawatt på elnätet, sökt bygglov för en solcellspark intill kyrkogårdsförvaltningen.

- Det kommer att bli en solcellspark på 3,5 hektar som vi hoppas ska vara igång redan sommaren 2023, men det får vi se.

Text och foto: Ellen Forsström

FAKTA

Bilarna från Volkswagen är två ID.4 för 4300 kronor per månad och som klarar 50 mil innan den behöver laddas samt en ID.3 för 3700 kronor per månad (exklusive moms) som går 42 mil utan att behöva laddas.

Idag finns även en liten bil, som är tänkt att gå mellan Kyrkans hus och kyrkogårdsförvaltningen, en Renault Twizy. Men den kommer att bytas ut mot en större bil inom kort eftersom den inte har någon fläkt eller något värmesystem och därför blir svår att köra med under vinterhalvåret.

- Det var lite av en pr-grej, den har vår logga på och vi ville visa att Svenska kyrkan tar miljöfrågan på allvar.

Den lilla bilen går 10 mil på en laddning och kräver ingen laddstolpe. Det är inte dyrare att ha elbilarna än vad det var att leasa gasbilarna.

- Vi hade en ”bilpeng” och den har vi hållit oss inom.

Det var dock billigare att låta personalen köra egna bilar men bilersättningen är låg och de privata bilarna är ofta sämre ur både miljö- och säkerhetssynpunkt.

- Bilpoolen är bättre, den kräver bara lite merplanering från personalens sida. Men vår administration med milersättning minskar.

Elbilar i Skara stift

Precis som samhället i stort så sker en elektrifiering av fordonsparken även inom Skara stift. Det rullar nu nästan 30 elbilar av olika typer som ägs av församlingarna och pastoraten. Det är alla möjliga modeller och biltyper, både personbilar och skåpbilar.

Foto: Ellen Forsström

Läs också

Bättre inomhusklimat med små åtgärder

Det började med mögel på psalmböckerna. Det slutade med minskade uppvärmningskostnader och ett bättre inomhusklimat i Herrljunga pastorat.