Två flickor står och tittar på en julkrubba.
Foto: Josefin Casteryd /Ikon

Jul

Julen är årets höjdpunkt för många barn och vuxna. Vi firar jul för att Jesus föddes. Gud kommer till världen som människan. Välkommen till julfirandet i våra kyrkor 24 december - 26 december. Julkrubbegudstjänst, Midnattsgudstjänst, Julotta och Söndagsgudstjänst finns det att gå till.

Det händer i Norra Tjust pastorat under julen

En julkrubba.

Julafton

Julaftonen den 24 december är inledningen på juldagen. Välkommen till Julkrubbegudstjänster i våra kyrkor.

Närbild på en ängel som hänger i julgranen.

Julnatten/Juldagen

På juldagen placerar vi Jesusbarnet i krubban, som symbol för hans födelse under julnatten. På julnatten 24 december och juldagen 25 december lyssnar vi till Julevangeliet - Jesu födelse. Välkommen till våra kyrkor.

Annandag jul

Välkommen till våra kyrkor på Annandag jul eller Den helige Stefanos dag 26 december.

Julen till minne av att Gud blev människa

Vi firar jul för att Jesus föddes. Gud blev människa, en bebis – så hjälplös som en människa kan vara. Gud kommer till oss utan makt för att visa oss att vi kan välja att älska. Det är aldrig ett tvång, alltid kärlek, som styr Guds omsorg om oss.

De gamla profeterna hade talat om Jesus

Men redan långt innan Jesus föddes hade profeterna i Bibelns gamla testamente  berättat att han skulle födas. En av profeterna var Jesaja, som levde ungefär 700 år före Jesus. I Jesajas bok i Gamla testamentet står det: 

”Men natten skall vika där ångest nu råder. Det folk som vandrar i mörkret ser ett stort ljus, över dem som bor i mörkrets land strålar ljuset fram … Ty ett barn har fötts, en son är oss given.”

Julen – när Jesus föddes

På julnatten firar vi Jesus födelse, tillsammans med dem som var med i de bibliska berättelserna: herdarna, änglarna, Maria och Josef.

Huruvida Jesus föddes i en stall, eller en grotta, eller på någon helt annan plats är och förblir oklart. Bibeln nämner stallet och lyfter därmed fram Jesus enkelhet – det som inte är omgivet av konungars prakt, dyra platser och vackra saker. Det är också herdar, inte kungar, som först får budskapet av änglarna och skyndar till stallet för att glädjas åt underverket.

Läs mer om jul på Svenska kyrkans gemensamma sidor

Mittgången i en fullsatt kyrka. Längst fram står en kyrkokör i julkläder mellan två julgranar och sjunger.

Välkommen i jul

I en orolig tid får vi fira julens mirakel tillsammans. Kyrkan är öppen och du är välkommen, precis som du är.

Hitta gudstjänster och aktiviteter som passar dig

En blond liten flicka i snickarbyxor och stickad tröja sitter i en kyrkbänk. Andra besökare syns suddigt i bakgrunden.

Vad händer i kyrkan i jul?

I vår kalender hittar du händelser och verksamheter, nära dig eller på en specifik plats.

Åtta körsångare står och sjunger på coronasäkert avstånd från varandra i Umeå stads kyrka.

Inspelade konserter i juletid

Välkommen att ta del av konserter med advents- och julpsalmer, sånger och körstycken – från soffan där hemma.

Få inspiration till dina egna jultankar

En man sitter på en stubbe och blickar ut över en snötäckt sjö.

Tankar inför helgen – under advent och jul

Läs en prästs funderingar inför helgen. Nytt blogginlägg publiceras varje torsdag.

Någon har tänt ljus och läser bibeln.

Julevangeliet

Läs eller lyssna på julevangeliet – den text ur Bibeln (Lukasevangeliet 2:1-20) som handlar om Jesus födelse.

Se en animerad film om julens händelser

Be en bön eller tänd ett digitalt juleljus på bönewebben

En guldfärgad julgranskula hänger i granen.

Varför firar vi advent och jul?

Advent och jul är självklara helger i vårt samhälle. Men varför firar vi advent och jul – egentligen? Och varifrån kommer traditionerna, med adventsstjärna, tomte och klappar? Här får du veta mer.