Foto: Carina Libeck

Antependium - pryder altaret och illustrerar biblens berättelser

I Skogskyrkogårdens kapell i Karlskoga finns berättelsen om Jesus och lärjungarna i Getsemanes örtagård alltid närvarade på altaret. Det är fantasifullt uttryckt i broderi och applikationer med pärlor på antependiet.

Antependiet från 1945 var ursprungligen tillverkat för Fridens kapell, Krematoriet, Östra Kyrkogården och är skapat av Anna Casparsson. Nu finns det i Skogskyrkogårdens kapell. Detta mycket speciella antependium som rymmer hela berättelsen om när Jesus och lärjungarna var i Getsemanes örtagård. 

Om Anna Casparsson

Anna Casparsson var en pionjär inom den fria textila konsten med fritt broderade bilder och berättelser. Hon föddes 1861och levde länge för man och barn i fashionabla Saltsjöbaden i Stockholm där familjen umgicks med den tidens kändisar. Till de närmaste vännerna hörde konstnären Ernst Josephson. Josephson och Anna Casparsson hade samma slags fantasivärld och förhållningssätt och han kom att bli en av de främsta inspirationskällorna för hennes konstnärskap. Men därutöver inspirerades hon också av vännen Per Ekströms skimrande solbilder.
Det var först 1922–1923, när såväl hennes son som hennes make avlidit, som hon på allvar började brodera. Eftersom hon inte hade någon utbildning, ville hon aldrig kalla sig konstnär. Hon broderade helt fritt på flygeltäcken, kuddar och dukar. Det kunde vara olika djur, en trana eller blommor. 

Det underliggande tyget till broderierna bestod ofta av flera hopsydda tyger på samma bild. Himlen kunde vara i ljusblått siden, mark och berg i landskapet mörk sammet, slotten av spetsar. Hon blandade tyger som hon tyckte passade tillsammans och komponerade med tygernas olika färger. De trådar hon använde, när hon sedan sydde, var av olika slag: guld- eller silvertråd eller garner. Hon sydde också fast pärlor, paljetter, snäckskal, smycken, skulpturer, knappar och till och med spegelbitar. Några gånger målade hon också direkt på tyget. De rikt utsmyckade bilderna lyste och glittrade och hade en ton av österländsk konst. När hon sydde följde hon inga som helst regler. Hon bröt mot konventionerna och sydde som hon tyckte. 
Den första större visningen av Anna Casparssons konst, som ägde rum på Saltsjöbadens sommarutställning 1945, blev en succé.  Hon visade 50 broderier. Pressen skrev mycket uppskattande om den "nyupptäckta" konstnärinnan, då 83 år gammal, och hon sålde nästan allt: Nationalmuseum köpte ett verk, Isaac Grünewald sex stycken.
På det nyöppnade Moderna museet anordnades hennes största utställning 1960, när hon var 99 år gammal, och hon var därmed en av de första svenska konstnärerna som fick ställa ut på det annars så internationellt betonade museet.

Källa: Anna Charlotta Sofia Casparsson, www.skbl.se/sv/artikel/AnnaCasparsson, Svenskt kvinnobiografiskt lexikon (artikel av Lena Boëthius).