HINDUISM. Runt en döende samlas människor som stänker heligt vatten på kroppen, täcker den med blommor, målar hinduernas heliga tecken i pannan och reciterar mantran.
Hare Krishna. Krishna. Krishna. Hare. Hare. En hindu är i färd med att lämna jordelivet.
– Det är viktigt att hospiceteamet vet om och tillåter att anhöriga sjunger och utför mantran vid sängen. Hörseln är det sinne som fungerar längst och mantran ska hjälpa den döde att tänka på Gud trots smärtor och komplikationer i dödsögonblicket, säger Kamala Priya från Krishnarörelsen, en gren av hinduismen.
Själen, det eviga jaget, är odödlig. Kroppen är en tillfällig boning. När den blir gammal och dör, föds man på nytt i en ny kropp.
– Liksom en människa sätter på sig nya kläder tar också jag på mig en annan kropp och överger den gamla, citerar Kamala Priya ur hinduernas heliga bok Bhagavad-Gita.
När människan är död tvättas kroppen, dekoreras på nytt och kremeras. Det ska helst ske samma dag, annars inom tre dagar.
Den nivå som människan uppnått vid dödsögonblicket genom sina handlingar och önskningar i livet, styr vad man föds till i nästa liv.
Målet är att bryta sig ur detta ständiga kretslopp, och uppgå i den andliga sfären genom moksha, befrielsen från återfödandet. Det gör man genom att minnas Gud i dödsögonblicket. Det är det som mantran och sång ska hjälpa den döende att uppnå.
När en själ når moksha hämtas den till Guds boning, till den andliga världen.
Askan efter den döde ska spridas i hinduernas heliga flod, Ganges. Olika länder har olika regler för hur man får göra med askan efter avlidna.
I Sverige kan man på religiösa grunder söka tillstånd för att föra ut aska ur landet och gravsätta den rituellt.
Dödens traditioner och ceremonier
Att lindra sorgen och stötta de efterlevande är det viktigaste i alla religioners begravningsritualer.