Den andra symbolhandling som Jesus gör, efter att ha ridit in i Jerusalem, är att rensa templet. Händelsen är förlagd till hedningarnas förgård, där dessa transaktioner genomfördes. Offerkulten var en god inkomstkälla för de ledande prästsläkterna, inte minst för översteprästen Kajafas. Kritiken mot offerkulten var gammal, redan Jeremia dundrade: ”Detta hus, som mitt namn är utropat över, tar ni det för ett rövarnäste?” (Jer 7:11). Jesus citerar Jesaja 56:7, vilket leder tankarna till hela kapitel 56 hos Jesaja, som handlar om att olika typer av främlingar ska få besöka templet på frälsningens dag. I linje med detta kommer blinda och lytta – personer som inte fick besöka templet – fram till Jesus, och han botar dem. Orena och barn är nu fullvärdiga kultdeltagare. Och barnen sjunger även de ”Hosianna, Davids son”.
Budskapet till samtiden: Kungen är här, men han är inte som de andra kungarna.
Den tredje symbolhandlingen handlar om fikonträdet som vissnade. Även här är det möjligt att ta hjälp av Gamla testamentets texter för att förstå innebörden. I profettexterna brukar nämligen ofruktbarhet i naturen symbolisera folkets avfall från Gud. Som det står i Jeremia 8:13: ”… inga druvor växer på vinträden, och inga fikon på fikonträden” (se även t.ex. 1 Kung 11:29-31, Jes 20 och Hes 4). Men det finns en annan tolkning, som jag nog lutar mer mot. I antiken symboliserade nämligen fikonträdet despoter, onda härskare och dåliga ledare. Givet liknelsen som följer på denna text – liknelsen om de dåliga arrendatorerna av vingården – skulle det vissnande fikonträdet således betyda att Jesus står för ett annat ledarskap än det som översteprästerna och romarriket utövar. Denna tolkning passar i mina ögon in bättre i sammanhanget.
Eftersom budskapet till samtiden även här blir: Kungen är här, och han är inte som de andra kungarna.
21:33-46. Liknelsen om arrendatorerna i vingården anspelar på Jesaja 5:1-7. Vingården är i normalfallet en symbol för Israel; vinet är nämligen glädjens och frälsningens dryck. Skördetiden är en vanlig bild för tidens slut. Hörnstenen som det står om i vers 42 är förmodligen den kilformade stenen högst upp i ett valv, den sten som gör att konstruktionen håller. Utan denna hörnsten – kollaps.
Givet sitt sammanhang (berättelserna om rensningen av templet och förbannelsen av fikonträdet föregår ju denna liknelse) blir liknelsen en skarp kritik av Israels religiösa ledarskap. De ser inte till det viktiga utan bara till pengar och makt, med konsekvensen att vingården vansköts. Liknelsen har dessutom tydliga kopplingar till Jesus själv: man griper sonen, släpar ut honom ur vingården och slår ihjäl honom. Och det är just de ledare och det ledarskap som Jesus kritiserar som kommer att vara delaktiga i detta.