Foto: Katrine Schwarz Voss

Truls ger kasserad frukt ett ansikte

Truls Christenson är en 23-årig Helsingborgare med ett förflutet som paraplyförsäljare och gamer. Idag är han mest förknippad med hållbart arbete och räddade frukter. Som säljchef för företaget Rescued är hans mission att minska matsvinnet och lära fler att rädda mer.

Han sitter framför mig med en kopp kaffe i handen, lyssnar uppmärksamt på mina frågor, tänker en stund och låter sedan orden flöda. Truls Christenson är både den fokuserade företagsledaren och den spralliga 23-åringen i en och samma skepnad. Och han brinner för entreprenörskap och hållbarhet. Men även om det är lätt att luras av hans omättliga driv och unga ålder så har vägen hit långt ifrån varit spikrak. Istället har den kantats av en rad chansningar som 23-åringen har kastat sig ut i med en stor portion mod och positiv energi.

Som 16-åring fick gymnasieeleven Truls på allvar upp ögonen för företagande. På väg till skolan en morgon i regn och rusk, blåste hans paraply sönder. Men istället för att svära högljutt och kasta paraplyet i närmsta papperskorg, som de flesta av oss skulle gjort, så vaknade en idé till liv i Truls huvud. Han skulle skapa ett paraply av kvalitet, som höll måttet även för det skånska ovädret. Sagt och gjort, han och en klasskompis startade upp ett UF-företag (en typ av företag som gymnasieelever kan driva under skoltid).

-    Och när vi ändå var igång så tänkte vi att vi lika gärna kunde göra något roligt av det hela. Varför inte skapa ett paraply med musik i? Vi hittade en kille i Kina som kunde bygga in en högtalare i handtaget och så föddes vårt bluetooth-paraply, berättar Truls.

Ungdomsföretagarna köpte hem ett par hundra paraplyer och sålde till familj, vänner och bekanta. Och med detta första projekt växte glädjen för att skapa något själv. Truls nästa projekt blev en bilficka, som man kunde sätta mellan sätet och växelspaken. I det där lilla utrymmet där nycklarna alltid trillar ner. Han fick idén från paraplyproducenten i Kina och försökte sälja in den här i Sverige också. Det slutade med att Bildeve sålde den i sin shop. 

-    Under arbetet med dessa två produkter föddes mottot ”jag kan göra vad jag vill!” i mig. Ja, det var vad jag trodde i alla fall säger han med ett skratt.

16-åringen ringde upp till Clas Ohlsons inköpschef med motivet att sälja in bilfickan till dem. Och i nästa stund var han på väg upp till Insjön för att pitcha in produkten till deras inköpsavdelning.

Foto: Katrine Schwarz Voss

-    Då hade jag inget körkort, så pappa tog ledigt och körde mig upp. Truls ler åt situationen när han berättar. Huruvida han sålde in bilfickan till Clas Ohlson eller inte är av mindre betydelse. Poängen var att han vågade. 

Det är lätt att avundas Truls självklarhet. Han verkar totalt orädd och har den unika förmågan att se snedsteg som något positivt. Något att bejaka snarare än att vara rädd för. Samtidigt är hans positiva livssyn inte något som kommer av sig själv. Truls arbetar ständigt på att möta de obehagliga situationer som de flesta av oss bara vill vända ryggen och fly ifrån.

-    Jag tror på min egen förmåga. Samtidigt så är jag realist och försöker analysera varje beslut jag tar. Men jag tror inte på att analysera för länge. Det går inte att sitta och vänta på att den perfekta grejen dyker upp. Ibland måste man bara göra.

Och det var denna övertygelse som ledde honom fram till hans nuvarande jobb på Rescued. Vid ett föreläsningsevent, där han presenterade sitt bluetooth-paraply, sprang han på en tjej som heter Cecilia. Hon föreläste om sitt nya företag, Marmeladmakeriet, som gjorde marmelad av kasserade frukter. Han tyckte att idén var så klockren att han gick fram till henne och frågade om han fick lov att praktisera hos henne i två veckor. Självklart, tyckte Cecilia, visade honom kontoret och drog sedan upp till Stockholm för jobb. Det var bara för Truls att hugga in och börja sälja. Det fanns bara ett problem:

-    Jag hade en sån fruktansvärd telefonfobi! Och min uppgift var att jag skulle sälja marmelad, på telefon. Jag kallsvettades och hade förfärlig ångest inför varje telefonsamtal. Jag skrev långa manus och repeterade, men till sist så kände jag bara - vad håller jag på med? Jag måste nog bara börja göra.

Två veckor senare hade Marmeladmakeriet 15 nya kunder och Truls framtid i företaget var given. Han fick en deltidstjänst under tiden som han gick klart gymnasiet och efter studenten gick han in heltid som säljchef och senare även som delägare. I samma veva sadlade företaget om från att göra marmelad till att producera juice och det nya varumärket Rescued föddes. Idag säljs produkten i över 400 kaféer och restauranger över hela landet, och även i Finland. Företagets mission är att rädda frukt och grönt som annars skulle slängts. Och med tanke på att vi idag kastar ungefär 30 procent av alla odlade frukter och grönsaker så finns det gott om svinn att ta hand om.

-    Vad vi ska komma ihåg är att vi slänger inte bara frukten utan vi slänger vattnet, resursen, arbetskraften, transporten och allt som finns bakom det här lilla äpplet. Det är bara waste. Och här kan vi verkligen konkret göra något åt problemet, säger Truls.

Matsvinnsfrågan har verkligen klivit in på agendan under de senaste åren. Det hållbara företagandet växer allt mer och över allt poppar det upp initiativ som på olika sätt ska ta till vara det som slängs. Själv har Truls lärt sig oerhört mycket under de år som han har arbetat för Rescued. Att göra konkreta saker och sprida lärdomarna vidare är hans bästa tips för att jobba för en mer hållbar värld.

-    Allt handlar i slutändan om utbildning. Om att folk ska lära sig hur de kan bidra till att göra gott. Om vi tar de stora organisationerna som exempel. Man är här väldigt duktig på att berätta om sina fina siffror, klimatkompensation i procentsatser - men vad är det faktiskt du gör? Berätta det istället så att andra kan göra samma sak. Detta är ingen kunskap vi ska sitta och trycka på själva, utan det är något som ska spridas så att andra kan ta efter.

Text och foto: Katrine Schwarz Voss