Kap 5-7
De så kallade saligprisningarna i Matteus 5: 3-11 är nio till antalet, varav de åtta första handlar om ”de” och den sista om ”ni”. De är nio till antalet, men de beskriver samma tillstånd och är på så sätt synonyma. Den första och den åttonde saligprisningen avslutas dessutom med samma ord, ”för sådana tillhör himmelriket”; än en gång påminns vi om Jesu första undervisning om himmelriket i 4:17 och 4:23. De tre första saligprisningarna bygger på Jesaja 61:1-9. Detta bibelord var förmodligen viktigt för Jesus, vi ser det även citeras i Lukas 4:16-30.
Ett gemensamt drag för de fyra första saligprisningarna är dessutom att de genomsyras av den grekiska bokstaven p, pi. Nya testamentet är som bekant skrivet på grekiska, och för åhöraren av Bergspredikan (minns: de flesta hörde texten läsas, de kunde inte läsa själva) kunde då tydligt höra betoningen på p, men också upprepningen av ”saliga de”, makarioi på grekiska. Även för den som inte kan grekiska blir denna betoning tydlig om man transkriberar grekiskan:
”makarioi hoi ptochoi to pneumati - - -
makarioi hoi penthountes,
hoti autoi paraklesontai,
makarioi hoi praeis,
hoti autoi - - -”
Notera de antika retoriska figurerna som används här: parallellismer (parallell uppbyggnad av saligprisningarna), allitteration (många ord på p som dessutom inbyggs i parallellismer och på så sätt förstärker parallellismerna) samt paradoxon (det paradoxala och motsägelsefulla). Dessa stilfigurer är inte bara ”ornatus” – utsmyckning. Säkerligen fyllde de också en funktion för att få lyssnaren att minnas bättre. De flesta kunde ju inte läsa utan hörde texten och då har sådant mnemotekniska fördelar. För minns: Vi rör oss i en oral kultur, evangelierna lästes i mindre utsträckning, främst lyssnade man till evangelierna!
Det som är paradoxen med saligprisningarna är att de som förklaras för saliga eller lyckliga är personer som inte borde vara lyckliga. De är personer som lider och förföljs och som förödmjukas. I detta kunde nog de första kristna känna igen sig. Den nionde saligprisningen blir en sorts summerande sammanfattning, med sitt ”ni” riktad direkt till läsaren/åhöraren. De därpå följande verserna, 5:13-16 är förmodligen, liksom den nionde saligprisningen, också de direkt riktade till Matteus åhörare.
5:13. ”Ni är jordens salt”. Salt hade många betydelser. Det var en krydda, ett reningsmedel och ett konserveringsmedel. Framförallt var saltet ”livsviktigt”, för vi vet att utan salt överlever varken människor eller boskap. Jesus säger därmed också: Ni är livsviktiga.
Salt brukades även som katalysator i ugnar vid eldning. Efterhand blev det odugligt, och användes då som vägutfyllnad.
5:17ff. Strukturen i bergspredikan som helhet är komplex. Saligprisningarna är som ett slags intro, där verserna 5:17 och 7:12 sedan omringar bergspredikan med orden ”lagen och profeterna”. Den judiska bibeln består av tre delar: lagen, profeterna och skrifterna. På hebreiska heter det Torah, Neviim och Ketuvim. Tar man begynnelsebokstäverna för varje bok och sätter ihop dem, får man det hebreiska ordet för Bibel: TaNaK (TNK). Men på Jesu tid var det bara de två första delarna, lagen och profeterna, som ingick i bibeln. Därav att Jesus säger ”lagen och profeterna”.
Saligprisningarna följs av ett antal antiteser (5:21-48) samt en triad om fromhetslivet (6:1-18) där bland annat Fader vår ingår (se Faktaruta). Forskaren Ulrich Luz har påpekat att Fader vår verkar vara placerat i det som är bergspredikans absoluta centrum. Fader vår är med andra ord den centrala texten i bergspredikan.
Luz har även påpekat att vissa ord återkommer bergspredikan igenom: ”rättfärdighet” och ”fader” är två sådana ord. Dessa upprepningar fungerar enligt Luz lite som en överstrykningspenna fungerar idag, de hjälper oss att se vad som är centralt i texten.
De sex antiteserna kallas så för att de består av en tes från Mose lag, som sedan följs av Jesu tolkning och utläggning.
Antites ett, Du ska inte döda: v 21-26.
Antites två, Du ska inte begå äktenskapsbrott: v 27-30.
Antites tre, Om skilsmässa: v 31-32.
Antites fyra, Om att svära eder: v 33-37.
Antites fem, Om vedergällning: v 38-42.
-5:39: Ett slag på högra kinden ansågs mer förödmjukande än på den vänstra.
-5:41. De romerska soldaterna tog sig ibland friheten att låta civila bära deras packning en romersk mil (cirkaa 1,5 kilometer). Det är till exempel vad Simon från Kyrene tvingas göra i 27:32 när han får bära Jesu kors.)
Antites sex, Om nästankärlek: v 43-48
-5:44. ”Älska era fiender”. Didache (som har kallats för den första kristna kyrkoordningen och som är starkt inspirerad av Matteusevangeliet) har med tillägget ”… så kommer ni inte att ha någon fiende”.
Om Fader vår är placerat mitt i Bergspredikan, så är den gyllene regeln, Matteus 7:12, placerad i Bergspredikans klimax, som en summering av hela Bergspredikan. Nästa gång Jesus står på ett berg kommer han säga till sina lärjungar att ”hålla alla de bud jag har gett er” – i Matteus 28:20 – och då är det förmodligen Bergspredikan som åsyftas.