Foto: Maria Wålsten

Biskop Munib Younan predikade i domkyrkan

På Jungfru Marie bebådelsedag predikade Jerusalembiskopen Munib Younan i Härnösands domkyrka. Här kan du läsa hans predikan översatt till svenska.

Lukas 1: 26-38: ”I den sjätte månaden blev ängeln Gabriel sänd från Gud till en ung flicka i staden Nasaret i Galileen. Hon hade trolovats med en man av Davids släkt som hette Josef, och hennes namn var Maria. Ängeln kom in till henne och sade: Var hälsad, du högt benådade! Herren är med dig. Hon blev förskräckt över hans ord och undrade vad denna hälsning skulle betyda. Då sade ängeln till henne: Var inte rädd, Maria, du har funnit nåd hos Gud. Du skall bli havande och föda en son, och du skall ge honom namnet Jesus. Han skall bli stor och kallas den Högstes son. Herren Gud skall ge honom hans fader Davids tron, och han skall härska över Jakobs hus för evigt, och hans välde skall aldrig ta slut. Maria sade till ängeln: Hur skall detta ske? Jag har ju aldrig haft någon man. Men ängeln svarade henne: Helig ande skall komma över dig, och den Högstes kraft skall vila över dig. Därför skall barnet kallas heligt och Guds son. Elisabet, din släkting, väntar också en son, nu på sin ålderdom. Hon som sades vara ofruktsam är nu i sjätte månaden. Ty ingenting är omöjligt för Gud.” Maria sade: Jag är Herrens tjänarinna. Må det ske med mig som du har sagt. Och ängeln lämnade henne.”

Vår Herre Jesu Kristi nåd, Guds kärlek och den Helige Andes gemenskap vare med er alla.

 Det är en glädje att vara med er idag för att dela detta hoppets budskap på Jungfru Marie bebådelsedag. Jag vill framföra hälsningar till er från den heliga staden Jerusalem och från palestinska kristna, särskilt från er systerkyrka, den Evangelisk-Lutherska kyrkan i Jordanien och det Heliga Landet. Jag tackar för ert fortsatta engagemang för vår kyrka, liksom för ert deltagande i vårt gemensamma uppdrag vi delar, som kommer från vår Herre och Frälsaren Jesus Kristus.

En traditionell tolkning av denna dags evangelietext från Lukas kapitel 1 är att betona vilken överraskning det måste ha varit för Maria att ta emot besöket från ängeln Gabriel. I själva verket mer än en överraskning. Det måste ha varit mycket skrämmande! I verklig mening är besök från änglar i den Heliga Skriften alltid dramatiska. Och ändå, trots hennes överraskning och rädsla, trots hennes unga ålder var Maria pliktfyllt underdånig och trogen, villig att följa ängelns tillkännagivande och Guds plan för hennes liv.

Att överlämna sig till Guds vilja är verkligen en andlig dygd, och något som vi alla kanske behöver ägna tid till att reflektera över under den här fasteperioden. Under dessa fyrtio dagar skulle det göra oss alla gott att be att vi kan lära känna Jesus tydligare, älska Jesus mer, och följ honom nära - hela vägen till Jerusalem och korset.

Men jag skulle vilja säga att bilden av Jungfru Maria, mild och mild, som tyst inordnar sig i Guds planer och en ängels budskap, inte är det enda budskap jag hör från vår Herre, som idag talar genom Kristi levande ord, där det står:

”Då sade Maria: Jag är Herrens tjänarinna. Må det ske med mig som du har sagt. Och ängeln lämnade henne.” (Lukas 1:38)

Jag kommer att tänka på den norska biskopens ord, Eivind Berggravs, som skrev:

"Endast lydnad befriar oss, men inte en lydnad som liknar slaveri. Lydnad är inte att ge upp, inte heller är det ett passivt tillstånd. Lydnad är inre handling i frihet, ett beslut jag tar ... hela Jesu liv är därför en uppmuntran till oss att trofasta tro på Gud, att förlita oss på hans närvaro, även när vi inte kan se honom."

För mig verkar det vara detta som Maria har gjort. Maria sa ja till ängeln Gabriel och till Guds plan för hennes liv och världens liv. Men det var ingen liten sak att säga ja! Detta var inte en handling av en undergiven ung flicka. När Maria sa ja visste hon att hon skulle möta en kultur och ett samhällssystem som inte hade plats för en förlovad och gravid kvinna. Hon skulle ha ansetts ha begått äktenskapsbrott, och Josef skulle ha haft rätt att skilja sig från henne. Det är därför Herrens ängel berättade för Joseph i Matteusevangeliet:

”Josef, Davids son, var inte rädd för att föra hem Maria som hustru, ty barnet i henne har blivit till genom helig ande”. (Matteus 1:20)

Trots allt, vem skulle tro att Maria blivit gravid genom den Heliga Anden? Vem skulle tro att hon hade haft besök av en ängel och inte av någon annan man som hon inte var förlovad med? Att Maria skulle säga ja, gå ut i världen och avslöja sin historia och graviditet, innebar att hon skulle riskera sitt rykte och kanske till och med sitt liv. Det var djärvt, djärvt, och kanske till och med skandalöst.

Om kyrkan inte kan vara profetisk, vem kan då vara det? Om kyrkan inte följer Marias väg, vem kan då göra det? Det finns alltid ett pris för lärjungaskapet, och vi måste våga betala priset.

Biskop Munib Younan

Marias handlingar och attityd påminner om den anda vi möter i teologin hos svarta feminister, vanligtvis kallad Womanist Theology. Den afroamerikanska författaren Alice Walker skriver att termen "kvinnlig" (womanist) kommer från en tradition av mammor som berättar för sina döttrar, de framträder "kvinnliga" när de inte rättar in sig i ledet. En "womanist" visar ett uppriktigt, modigt och ibland utagerande beteende, som anses gå bortom den gängse uppfattningen av rådande samhällsnormer.

Det låter lite som Jungfru Maria, eller hur? I motsats till traditionen som säger att hon säger ja av mildhet, kan vi i stället se ett djärvt, uppriktigt, modigt och till och med utagerande sätt i sitt ja till ängeln, ja till Gud, och ja att i sin egen kropp bära världens frälsning. Maria agerar sannerligen som en "womanist", när hon inte rättar in sig i ledet för vad hennes kultur förväntas av henne.

När vi betraktar berättelsen om bebådelsen på detta sätt blir Marias djärva ja till ängeln ännu mer relevant för kvinnornas situation i världen idag. Under min tid som president för det Lutherska världsförbundet fick jag möjlighet att resa till många länder. Jag fick verkligen se kvinnors kamp, ​​och hur de bryter mot den rådande så kallade samhällsnormen. I Sverige, i Norden, i USA och på andra ställen har kvinnor uppnått ett stor mått av jämställdhet på arbetsplatsen och i hemmet. Men det här är inte något som kvinnor överallt kan njuta av eller ta för givet. Även här i Sverige måste kvinnor fortfarande ibland möta sexism i samhället, i regeringen och i kyrkan. Mina döttrar och min fru har delat med mig av sina egna erfarenheter att fortfarande är det så att en kvinna inte bara vara måste lika bra som en man på arbetsplatsen, utan flera gånger bättre för att få samma respekt och möjligheter.

Därför är jag stolt över hur det Lutherska världsförbundet har fokuserat på frågan om jämställdhet och arbetat med att utveckla jämställdhetspolitiska dokument. Lutherska världsförbundet gör inte detta för att det vill följa nuvarande trender i politik eller kultur. Vi gör detta för att vi i Skriften kan se att Guds vilja för alla kvinnor och män – är att leva med lika värdighet. Vi får inte glömma att Gud skapade oss lika kvinnor och mig - och när Jesus var på korset var hans armar utsträckta för att omfamna oss likvärdigt, kvinnor och män. Som aposteln Paulus har sagt:

”Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus.” (Galaterbrevet 3:28)

Under 2010, när jag tjänade som biskop av Evangeliska Luterska kyrkan i Jordanien och det Heliga Landet (ELCJHL), påbörjade vi en diskussion om hur rättvisa och jämställdhet oavsett kön skulle kunna genomföras i vår kyrka i Jordanien och Palestina. Detta var ingen enkel diskussion. De strukturella system som finns på plats i vårt samhälle var särskilt utmanande. Men jag tänkte: Om kyrkan inte kan vara profetisk, vem kan då vara det? Om kyrkan inte följer Marias väg, vem kan då göra det? Det finns alltid ett pris för lärjungaskapet, och vi måste våga betala priset. Vi kan inte vänta på att politikerna gör det. Vi kan inte vänta på att företagen ska göra det. Kyrkan är den naturliga platsen för att profetisk handling ska slå rot och växa. Rev. Martin Luther King Jr., som talar om den tidiga kyrkan  1963 i ”Brev från ett fängelse i Birmingham", påminner oss om att kyrkan inte enbart var en termometer som tog tempen på folkets åsikt och idéer. Det var en termostat som förvandlade sederna i samhället.

Min fru Suad var ledare för jämställdhetsutskottet och kyrkans kvinnor höll konferenser i Jerusalem, Palestina och Jordanien för att ta ställning till frågan: Hur kan vi förändra den kyrkliga familjerätten? Det verkade vara det mest praktiska och effektiva sättet att göra en verklig förändring för rättvisa och jämställdhet oavsett kön i våra kyrkor, eftersom alla familjer som har en relation till våra kyrkor är underställd kyrkans avgörande i frågor om äktenskap, skilsmässa, adoption och arv. De kyrkliga domstolarna har självständighet från regeringen, och kan sätta de standarder som de önskar.

Som en följd av dessa diskussioner som leddes av kvinnorna i vår kyrka, utvecklades en konstitution som ger lika rättigheter för kvinnor och män. Tidigare skulle exempelvis en dotter endast få hälften av en sons arv. Och om det inte fanns några söner i familjen, skulle en dotter bara få en andel efter att hennes kusiner fick sina. Det var uppenbart att det inte fanns någon rättvisa för kvinnor. Den nya konstitutionen tog bort dessa föråldrade lagar.

Jag tog med den här nya rättvise- och jämställdhetskonstitutionen till våra församlingar och synodens medlemmar och förvånades över att så många var emot det, inklusive några kvinnor. ”Nej, sa de. Detta är inte bibliskt.” Då insåg jag att vi behövde tillhandahålla en grundläggande utbildning i Bibeln innan vi kunde hantera könsdiskriminering på något praktiskt sätt.

Vi arbetade med detta i två år, och till sist godkände kyrkans synod konstitutionen. Då frågade en av synodmedlemmarna om den palestinska myndigheten skulle godkänna eller motsätta sig dokumentet. Jag tog då med den nya jämställdhets- och rättvisekonstitutionen till president Mahmoud Abbas och förklarade den för honom. Han godkände den och utfärdade ett dekret om att vår konstitution ger jämställdhet mellan könen. Vi är stolta över att ELCJHL-konstitutionen nu är ett officiellt dokument i den palestinska myndigheten.

Hela denna process varade från 2010 till 2015. Ännu denna dag är ELCJHL fortfarande den enda kyrkliga domstolen i hela Mellanöstern som ger jämställdhet för kvinnor. Skulle du tro om jag berättade det, efter antagandet av denna konstitution, att jag fick samtal från några muslimer som frågade: "Biskop kan vi bli lutherska?" Denna rörelse mot jämställdhet är respekterad och till och med avundas av våra grannar i Mellanöstern.

Jag är särskilt stolt över kvinnorna i ELCJHL för deras modiga arbete. Det var modigt och nytt att kyrkans kvinnor skulle utmana samhällets normer för att ge värdighet för varje människa.

På den här Bebådelsens söndag, vill jag inte att vi främst ska tänka på Marias unga ålder eller hennes underdånighet. I stället vill jag uppmana dig att bli inspirerad av hennes mod och hennes ödmjukhet i att säga ja. Jag inbjuder dig till att fundera över: Vad vill Gud säga till oss genom Marie bebådelse idag?

Numer kan jag inte längre läsa berättelsen om Marie bebådelse utan att prata om flickor som inte har likvärdig tillgång till utbildning, eller om kvinnor som måste ta hand om familjer medan deras män kämpar med oändliga krig, eller som måste ta fullt ansvar för familjer när deras män skadas i Syrien, Gaza eller Nigeria, eller om kvinnor som är offer för människohandel och kvinnlig könsstympning, eller om den modige kvinnan i Pakistan som vågade utmana strafflagen och framgångsrikt uppnådde sin frihet. Inte heller om att det fortfarande finns kyrkor där de inte kan prästvigas eller länder där de kan prästvigas, fortfarande förnekas högre ledarskapspositioner.

Självklart vet jag att Sverige är ett av de första länderna som har prästvigt kvinnor, och det var ett stolt ögonblick när jag stod med hans helighet påven Franciskus för att be i den gemensamma gudstjänsten i Lund tillsammans med ärkebiskop Antje Jackelen. Och ändå, även i detta land finns det röster som utmanar kvinnornas ledarskap i kyrkan.

Så jag frågar igen: Vad vill Gud säga till oss genom Marie bebådelse idag?

Jag tror att Gud vill säga detta:

Precis som Maria djärvt sa ja till Guds vilja, måste vi djärvt säga ja. Men vet att också detta ja kommer att kräva att vi också djärvt kan säga nej:

  • Vi måste säga nej till lagar, regeringssystem och till kulturella normer som främjar sexism och misogyni.
  • Vi måste säga nej till människohandel och andra former av våld mot kvinnor.
  • Vi måste säga nej till dessa och alla andra makter och principer som hindrar kvinnor från att blomstra, om kvinnor får blomstra så blomstrar också hela mänskligheten.

Av denna anledning ber jag på denna Bebådelsens festdag att vi inte lyssnar till historien om Maria och ängeln på ett nostalgiskt sätt. Istället ber jag att vi kan höra den goda nyheten om att Gud valde att bli inkarnerad genom en kvinna - en djärv kvinna som hade modet att säga ja - och att vi inspireras av hennes mod att leva våra liv som modiga och djärva, för kärlekens evangeliums skull.

Låt oss avsluta med dessa ord från den ortodoxa liturgin, som hedrar Maria som Theotokos, Gudaföderskan, den som bär Gud:

"Theotokos har uppenbarats på jorden i sanning,
förkunnad sedan gammalt i profeternas ord,
förutsagd av de vise patriarkerna och de rättfärdiga.
Hon kommer att bringa glädjande nyheter med kvinnornas ära:
Sarah, Rebecca och den ärorika Hannah,
och Miriam, Moses syster.
Jordens alla ändar skall glädjas med dem
tillsammans med hela skapelsen.
Ty Gud skall bli född i köttet,
skänka världen stor barmhärtighet. "

Må Guds frid som övergår all förståelse, behåll dina hjärtan och sinne i Kristus Jesus. Amen.

Biskop emeriuts Dr. Munib Younan

Jerusalembiskop besökte Härnösand

- Vi som längtar efter fred i Israel och Palestina och för övrigt i hela Mellanöstern och övriga världen, utmanas dagligen av den religiöst sanktionerade politiska extremismens yttringar. Det sa biskop emeritus Munib Younan under en föreläsning i Härnösands domkyrka i lördags.