Foto: Per Myrehed

Sonja Larsson, St Lars kyrka i Hallstahammar

Om Sonja Larsson

Foto: Karin Bjorkquist

Utbildad på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm 1980-85. Hon har haft stora separatutställningar på bla. Konstakademin och Sven-Harrys konstmuseum i Stockholm. Hon har också deltagit i internationella konstbiennaler i Wien och Istanbul och är representerad på Moderna Museet. Har också gjort flera offentliga utsmyckningar i landet.
Sonja Larsson har målmedvetet utvecklat unikt egna metoder för sitt konstnärsskap. Hon arbetar med ett tidskrävande skiktmåleri i oljefärg på duk och akrylglas.

Läs mer om Sonja på hennes hemsida.

Om St Lars kyrka

S:t Lars kyrka i Hallstahammar kan sägas representera allt vad som kan skapas av gemensamma krafter. Den berättar en historia om samarbete, om kraften i den ideella rörelsen och hur människor från många olika länder kan bygga sig en gemenskap.

Högst uppe på den lilla höjd som idag bildar kyrkplatsen uppförs en klockstapel 1953 av deltagarna i ett internationellt ekumeniskt ungdomsläger. Det blir startskottet på en två år kort byggprocess där ideella lokala krafter tillsammans med deltagarna i ett ekumeniskt arbetsläger, som samlat människor från ett tiotal länder, hjälper till att resa kyrkan. Kyrkan invigs i mars 1955, knappt två år efter att klockorna i klockstapeln ringde in för första gången.

Kyrkan ritades av arkitekt Jan Dahlstedt, själv församlingsbo. Det är en byggnad som kännetecknas av 1950-talets formspråk, den avskalade post-funktionalistiska exteriören vars tunt rappade tegelfasad indelas i rytmiskt placerade pilastrar, och ett brant kopparklätt sadeltak. På samma gång bär den formen av det tidiga kristnandets kyrkobyggande i Sverige, med rektangulärt långhus, höga gavelfält och ett smalare rakslutet kor.

Invändigt har kyrkorummet en tydlig riktning upp mot det förhöjda koret, vars avskalade väggar pryds av ett enkelt gaffelkors av konstnären Nils Aron Berge. Berge var tänkt att dekorera koret i likhet med målningarna i Sura nya kyrka, men hann omkomma i en bilolycka 1962 innan arbetet kunde förverkligas. Ett effektfullt placerat takfönster i söder gör att solen koncentreras på altarbordet i sten. Dopfunten med sin runda välvda kuppa och tresidiga fot är formgiven av Olle Aldrin. Nuvarande färgställning på innertak och bänkar tillkom vid 1979 års renovering.