Kap 1
Matteus börjar sitt evangelium med en släkttavla. Vi känner igen dessa släkttavlor från Gamla testamentet (se till exempel Första Moseboken kapitel 5). De är ett sätt att stoppa in berättelsen i ett sammanhang.
Vad vi ser i just denna släkttavla är att det sker något speciellt var 14:e generation. Inom judendomen är sju ett heligt tal, och 14 är det heliga talet två gånger. Men inte nog med det. Hebreiskan är ett språk som saknar siffror; därför fick bokstäverna siffervärden. Och namnet David har just siffervärdet 14. David var judarnas kung par excellence, och en viktig poäng i släkttavlan är just att visa att Jesus, på Josefs sida, härstammar från kung David. Vi kommer, evangeliet igenom, se att Matteus har ett starkt judiskt drag i sin berättelse. Inom den dåtida judendomen ansågs det för övrigt vara just 14 generationer mellan Mose och Hillel, en av den dåtida judendomens främsta rabbiner.
Men Matteus markerar inte bara talet 14 i sin släkttavla. Ett annat viktigt fokus, som betonas i början, är just det faktum att Jesus är jude, son av Abraham, son av David. Så börjar släkttavlan med Abraham, judarnas urfader, till skillnad från Lukasevangeliets släkttavla, som börjar med Adam, mänsklighetens urfader (se Lukas 3: 23-38). Här avslöjar såväl Lukas som Matteus sina olika betoningar. Lukas vill betona Jesus universella drag. Matteus vill betona Jesus judiska drag.
1:19. Här berättas hur Josef på ett snyggt sätt önskar bryta med Maria, eftersom hon är gravid. Enligt den judiska lagen (Femte Moseboken 22:13-30) skulle man nämligen sända bort sin brud om hon inte var orörd. Men Josef har en dröm, som får honom att inte göra så. Drömmar är viktiga i Matteusevangeliet, och de inträffar ofta vid viktiga tillfällen i berättelsen (jfr Pilatus hustrus dröm i Matt 27:19).
1:23. En egenhet för just Matteusevangeliet är dessa hänsyftningar till Gamla testamentet. Det är för Matteus viktigt att visa att berättelsen om Jesus har sin botten i Gamla testamentet, och att det som sker redan var förutbestämt. Gud har en plan. Dessa citat brukar kallas för reflektionscitat, och det finns tio stycken sådana i Matteus. ”Så uppfylldes det…”. Flera av dessa reflektionscitat berör sådant som inte hörde till de vanligaste förväntningarna på Messias. Inte skulle väl Messias födas av en ogift mor, tvingas i landsflykt eller växa upp i en liten håla i Galileen? Jo, precis så, och reflektionscitaten visar det.