Angelos, Svenska kyrkans filmpris, framifrån mot svart bakgrund.
Foto: Mikael Ringlander

16 filmer nominerade till Svenska kyrkans filmpris Angelos

Nyhet Publicerad Ändrad

Priset delas ut för artonde gången under Göteborg Film Festival 2019. Vinnaren av Svenska kyrkans filmpris presenteras vid filmens första offentliga visning under festivalen.

Många nominerade till Angelos

Den 25 januari invigs den 42:a upplagan av Göteborg Film Festival. Sexton filmer är i år nominerade till Svenska kyrkans filmpris. Tema på årets festival är Apokalyps och Svenska kyrkan är medarrangör till de seminarier som på olika sätt behandlar ämnet undergången.

Pristagaren får förutom 50 000 kronor också ta emot statyetten Angelos, skapad av Erland Forsberg. Vinnaren av Svenska kyrkans filmpris presenteras vid filmens första offentliga visning under festivalen.

De nominerade filmerna

Aniara Regi: Pella Kågerman & Hugo Lilja

Koko-di Koko-da Regi: Johannes Nyholm

Lucky One Regi: Mia Engberg

Hamada Regi: Eloy Dominguez Man

Parning Regi: Lina Mannerheim 

Britt-Marie var här Regi: Tuva Novotny

Eld och lågor Regi: Måns Mårlind och Björn Stein

Till drömmarnas land Regi: Victor Lindgren

Moa Martinson - Landsmodern Regi: Maj Wechselman

Allt vi äger Regi: Emily Norling

Boy in Bollywood Regi: Mirza Askari & Farahjaan Sheikh

Pity the Lovers Regi: Maximilian Hult

Transnistra Regi: Anna Eborn

Zoo Regi: Antonio Tublén

Patriotic Highway Regi: Caroline Troedsson

Säsong Regi: John Skoog.

Juryn för Svenska kyrkans filmpris 2019

Ewa Cederstam

Utbildad filmfotograf på Dramatiska Institutet i Stockholm 1996-1999 med magisterexamen i filmfotografi och vid Filmhögskolan i Göteborg (Akademin Valand Film) med Masterexamen 2008.

Cederstam har arbetat som filmfotograf vid en rad spel- och dokumentärfilmer genom åren, däribland Guldbaggebelönade Armbryterskan från Ensamheten. Bland hennes egna produktioner har särskilt den självbiografiska Våga minnas uppmärksammats. Hon fick Stockholms stads Kulturpris för sitt engagemang för jämställdhet inom filmen och 2012 mottog hon Dorispriset, som uppmärksammar en person vars insatser främjat jämställdhet i filmbranschen.

Gunnar Bergdahl

Kulturjournalist, filmkritiker, filmare.

Journalisthögskolan i Göteborg 1971-73. Verksam inom Folkets Bio/Hagabion 1978-1987. Arbetade med Göteborg Film Festival 1987-2002, från 1994 festivalchef. Inledde festivalens samarbete med Svenska kyrkan. 1989-1997 var han chefredaktör och ansvarige utgivare för tidskriften Filmkonst, som belönades Stora Journalistpriset 1995. Kulturchef på Helsingborgs Dagblad 2004-2104.

Bergdahl har gjort flera dokumentärfilmer, bl a Ljudmilas röst (2001) som fick Guldbagge för bästa dokumentär, och ett antal böcker. Han tilldelades Axel Liffner-priset 1994, PK-Västras stora pris 1994, Jurgen Schildt-priset 1997 och fick samma år en spårvagn (vagn 405) uppkallad efter sig (Göteborgs Spårvägars kulturpris).

Mikael Ringlander

Juryns ordförande

Präst och projektledare för Svenska kyrkans arbete på Göteborg Film Festival.

Seminarier

Svenska kyrkan är medarrangör till de seminarier som arrangeras kring festivalens fokus Apokalyps. Plats för seminarierna är Auktionsverket Kulturarena, Tredje Långgatan 9, Göteborg.

Söndag 27 januari

Kl 15.00-16.30 Master Class: Roy Scranton

Roy Scranton är ett av de hetaste namnen inom den apokalyptiska teorin. Han är författare och journalist och undervisar på universitetet Nôtre Dame i Indiana. Scranton har bland annat skrivit boken Learning to Die in the Anthropocene och samlingen We're Doomed. Now What? – Essays on War and Climate Change samt medverkat i The New York Times och Rolling Stone. Hans roman War Porn, utgår från hans erfarenheter i Irakkriget. ”Learning to Die in the Antropocene” har beskrivits som en ”kraftfull, användbar och i grunden hoppfull bok som utan ovidkommande bullshit beskriver vad vi måste göra för att överleva på jorden”. 

Måndag 28 januari

Kl 12.00-13.15 Fokus: Apokalyps – Hur känns det inför undergången? 

Vår existens är hotad och världen som vi känner den är på väg mot sin undergång. Trots det snabbt växande klimathotet så fortsätter den destruktiva kapplöpningen mot slutet. Förträngning, aktivism eller acceptans är några av de sätt vi använder för att bemöta faktumet att vi snart kanske inte längre finns. Möt regissörerna Benedikt Erlingsson, festivalaktuell med Woman At War; Hugo Lilja och Pella Kågerman, duon bakom filmatiseringen av Harry Martinsons rymdepos Aniara. Susanne Rappman, biskop, samt biologen och författaren Stefan Edman, i en diskussion om den existentiella, filosofiska och känslomässiga sidan av apokalypshotet.

 Moderator: Björn Wiman, kulturchef DN och författare till boken ”Sent på jorden – 33 tankar om världens största nyhet” (Atlantis).

 Kl 15.30-16.00 Fokus: Apokalyps – Work in progress: SUB

Nina är en tonåring med klimatångest och tryck för bröstet. Dessutom kämpar hon med ”Ingen utväg i identiteten tonårstjej” (hon förväntas vara naturligt sexig men ingen hora och shoppa sig till identitet trots att hon ser att det är det som utgör det största hotet mot mänsklighetens existens). En morgon vaknar hon och har ömsat skinn och kan andas under vatten. Se de första scenerna, just komna från VFX-labbet och hör den guldbaggebelönade (6A) regissören berätta om sina tankar kring kulturell och biologisk mångfald, sociala roller och SUB: En kort långfilm – ”en speciell hybrid av sci-fi, hudnära subjektivitet och något slags ny socialrealism”.

Medverkande: Peter Modestij, regissör
Moderator: Camilla Larsson, programchef seminarier Göteborg Film Festival

Kl 16.00-17.15 Fokus: Apokalyps – Från Verdens undergang till Endzeit och apocotainment

Visioner av världens undergång har varit en del av kulturen i alla tider. Men utvecklingen sedan millennieskiftet har gjort att intresset för den nuvarande civilisationens kollaps har ökat inom film och tv, och vi ser också en ökad mängd dokusåpor och lättviktiga populärvetenskapliga serier. Vilka teman har varit återkommande i apokalypsfilmhistorien, hur har de gestaltats över tiden och hur kommer det att bli i framtiden? Om det blir någon. 

Medverkande: Peter Szendy, filosof och författare till boken Apocalypse-Cinema; Carolina Hellsgård, regissör till festivalaktuella zombiefilmen Endzeit, Peter Modestij, regissör med flera apokalypsfilmer i pipeline, Susanne Wigorts Yngvesson, professor i etik.

Moderator: Marit Kapla, redaktör Ord&Bild.

Kl 18.30-19.00 Bar Talk: Ann Eberstein – klimatångest-terapeut!

”Att ha ångest är ett sätt för kroppen att säga att man är på fel väg. Att ha klimatångest är något sunt, eftersom systemet skriker efter en rimlig förändring.” Gestalterapeuten Ann Eberstein riktar in sig på klimatångest eller vad-som-pågår-i-världen-just-nu-ångest för att hjälpa till att omvandla den till något som inte lamslår. Tidigare samma förmiddag genomför hon en gruppterapisession på Festivalarenan. 

Moderator: Karin Ekberg, regissör, producent

Dessutom genomförs ytterligare ett seminarium i ett samarbete mellan Svenska kyrkan, Akademin Valand och filmfestivalen.

Måndag 28 januari

Kl 20.20 Bildens betydelse

Har den digitala revolutionen medfört en demokratisering av bilden? Tidigare var bilden ofta ett registrerande av något som skulle skildras. Någon kom med en kamera till människor som mer eller mindre passivt blev avbildade. Nu finns möjligheten för nästan vem som helst att ta bilder eller filma i vilket sammanhang som helst och det är inte lika lätt att avgöra vem som är subjekt och vem som är objekt längre. Hur påverkar den nya tekniken etiken? Vilka är de gemensamma överenskommelserna när det gäller att hantera kameror? 

Möt Kalle Boman, filmproducent, professor i filmisk gestaltning, Linda Sternö, lektor i filmisk gestaltning vid Akademin Valand och Ola Sigurdson, professor i tros- och livsåskådningsvetenskap Göteborgs universitet, i ett samtal om kameran, bilden och människan i dag. 

Plats: Akademin Valand, Göteborgs universitet, Vasagatan 50, Göteborg

Uppställd filmkamera i förgrunden, två män som jobbar på en bärbar dator i bakgrunden.

Svenska kyrkans filmpris

Varje år delar Svenska kyrkan ut ett pris på 50 000 kronor till en film som håller hög konstnärlig kvalitet, och som på olika sätt lyfter fram existentiella och sociala frågor.