Församlingsresan till Krakow

Under fem dagar var dryga trettio personer från Hallsbergs församling i Krakow, Polen. Här kan du läsa allt vi gjorde om dagarna och hur vi upplevde det.

Dag 1 - måndag 25 juni

Dagen tog sin start tidigt på morgonen i Hallsberg för bussresa mot Arlanda. Efter en knappt två timmar lång flygresa var vi sedan framme i den vackra staden Krakow, Polens näst största stad med över 750 000 invånare. Efter incheckning på hotellet gav vi oss snart iväg för guidad tur inne i Krakows gamla stad och middag på restaurang. Väl tillbaka på hotellet avslutades denna långa dag med en andakt för ungdomsgruppen och en timmes fritid innan läggdags.

"Vi var väldigt trötta efter flyget och sen fick vi gå genom Gamla staden med på en guidning. Den var intressant men till slut blev det långtråkigt med tanke på hur trötta vi var. Sen åt vi middag i Gamla staden och maten var väl lite sisodär. Efter andakten på hotellet fick de som ville gå till det stora köpcentretTesco och handla lite och det var mysigt."
Ungdomsledare

Dag 2 - tisdag 26 juni

Första hela dagen i Polen spenderades med en resa till Auschwitz och Birkenau. Vi började på Auscwitz I, det ursprungliga lägret som idag fungerar som museum. Här gick vi genom baracker och lyssnade medan vår guide Justyna berättade om allt det hemska som hände för dryga 70 år sedan. Vi tog oss sedan till Auschwitz II-Birkenau som var den plats som fungerade som förintelseläger. Hit kom människor för att dö. Vårt besök kom dock av korta då ett åskoväder drog in över platsen. Vi hann dock tillräckligt långt för att kunna hålla en minnesstund för alla de som lidit i koncentrationslägret.

"Vi åkte till Auschwitz och Birkenau. För mig var det väldigt känsligt och jag tyckte det var jobbigt. I början gick det bra, då hade jag nog inte riktigt tagit in att vi faktiskt var där det hemska hade hänt men när vi gick in i rummen där det låg barnsaker, kläder och skor från så många människor tog jag in att det faktiskt hänt, att vi faktiskt var där. När vi sedan gick in i gaskammaren bröt jag ihop rejält. Jag grät lite nästan hela tiden tills vi kom till Birkenau. Så känsligt, så mycket. Det är så intressant och lärorikt men hemskt, riktigt hemskt. Att så många blev dödade, att det faktiskt har hänt, det är riktigt hemskt. Jag är ändå glad att vi varit där nu. Det har varit en liten dröm att få vara där och se och ta in det."
Ungdomsledare

Dag 3 - onsdag 27 juni

Under vår tredje dag i Polen var temat Judendomen. Efter frukost på hotellet fick vi äran att lyssna till Monica Goldwasser, överlevare från förintelsen. En fascinerande berättelse som manade till eftertanke. Vi fick sedan en guidad tur genom de judiska kvarteren i Krakow, Kazimierz, där vi bland annat besökte en synagoga. Efter lite fritid innehållandes lunch, shopping och sightseeing avslutades dagen med en middag med judisk mat och musik på restaurang Ariel inne i Kazimierz.

"Vi gick upp tidigare och åkte iväg för att lyssna på en föreläsning från ett vittne av förintelsen. Vi var då i ett judiskt område och gick även in i en synagoga, vilket var nytt för mig. Senare fick vi lång fritid att göra vad vi ville så jag gick och shoppade och åt på McDonalds (för att det var billigt). Senare på kvällen åt vi på en resturang vid namn Ariel. Det var en judisk resturang så maten var lite annorlunda men vi fick livemusik till och det var så coolt! Jag trodde det skulle vara ganska tråkig musik men det här, wow! Mannen som spelade fiol var helt fantastisk! Hans fingerfärdighet när han spelade fiolen, det var coolt."
Ungdomsledare

Dag 4 - torsdag 28 juni

Den sista hela dagen i Polen tog vi oss söderut, mot Tatrabergen och staden Zakopane. Längs vägen stannade vi i en mindre by och besökte en mysig kyrka. Precis när vi kom in i kyrkan startade en gudstjänst för en grupp polska barn vilket var väldigt fint. När vi väl kom fram till Zakopane visade det sig att vädret var emot oss och av bergen syntes ingenting på grund av den tjocka dimma som täckte landskapet. Vi kunde ändå besöka den stora marknaden och den vackra träkyrkan med tillhörande kyrkogård där flera gravar var av just trä. En måltid fylld med polsk mat förgylld med polsk sång, musik och dans fick avsluta besöket i bergen innan vi begav oss tillbaka till hotellet för den sista natten i Polen för denna gång.

"Idag åkte vi till Zakopane. Vi stannade även för att besöka en kyrka och det sista jag gör innan jag går ut därifrån är att slå foten i en bänk så det ekar i hela kyrkan. Väl i Zakopane regnade det. Det regnade i princip hela dagen men den blev bra ändå. Vi hade en liten andakt i en träkyrka och sen fick vi fritid i några timmar på marknaden som fanns. Senare på eftermiddagen åkte vi till en resturang och skulle äta, och vi fick livemusik igen. Det bästa var dock att det var några som dansade och sen bjöd de upp andra för och dansa och då bjöd de upp mig. Det var superroligt ärligt talat och man måste ju bjuda på sig själv, så varför inte. Men att det är sista kvällen är tråkigt."
Ungdomsledare

Dag 5 - fredag 29 juni

Den sista dagen för denna resa spenderades mestadels med resa. Resandet mot Sverige startade med en kortare bussfärd till en restaurang strax utanför Krakow där vi fyllde på med energi inför flygningen till Sverige. Bussen tog oss sedan vidare till flygplatsen och incheckning och säkerhetskontroller avklarades utan bekymmer. Planet försenades tyvärr en dryg timme men till Arlanda kom vi allihopa helskinnade till slut. Där väntade en sista bussresa tillbaka till Hallsberg.

"Dag 5. Ja, sista dagen. Det började med sovmorgon och frukost. Sen packade vi klart allt som behövdes. Lite sorgligt ändå, att inte ha de man sov i samma rum som i närheten, att kunna prata med när man hade svårt att sova och så. Vi fick gå iväg till Tesco om vi ville det och sen tog vi bussen till först en resturang för att äta lunch och sedan vidare till flygplatsen för att checka in allt och ta sig till gaten. Det har varit en helt fantastisk resa med både upp- och nedgångar och bra och dåligt humör, men så är det väl alltid. Vi som grupp finns där för varandra"

Sammanfattning av resan

Tidigt på morgonen den 25 juni började vi vår resa med buss till Arlanda och sedan flygresa till Krakow. Med på resan var konfirmander, ungdomsledare, personal och en grupp övriga församlingsmedlemmar.

I Krakow mötte oss vår tolk Justyna och hon var med oss under hela vistelsen i Polen. Det var några intensiva dagar där vår förträffliga guide visade oss runt i den vackra staden och då framför allt den gamla delen.

En av dagarna besökte vi lägren Auschwitz och Birkenau och trots att vi visste vad som skett i dessa läger så blir allt hemskare när man med själv finns på plats och får ta del av historien. Vi får hoppas att världen aldrig glömmer förintelsen och att dessa grymheter aldrig upprepas.

Tack reseledare Martin Öhman för en välplanerad och trevlig resa. Vi följer gärna med på fler församlingsresor.

Tack för oss som var med på resan.

Per-Åke Öster

En fantastisk resa har nu nått sitt slut. Tack till Lasses Resor som lagt upp resan på ett bra sätt och ett stort tack till samtliga som varit med och gjort den här resan!

Text och foto: Viktor Eriksson
Citat: Ungdomsledare Paulina Sävhammar.