Foto: Maria Lundström

Konstnären Johan Falkman: ”Bibeln är en av mina största inspirationskällor”

Nyhet Publicerad Ändrad

Han är känd för sin porträttkonst och för stora oljemålningar i expressionistisk stil. Religiösa motiv förekommer ofta. - Jesus ansikte finns alltid inom mig när jag arbetar, berättar Johan Falkman.

Den 15 december 2017 avtäcktes två bronsbyster, en av påven och en av Martin Luther, på Kapitelhusets gård i Lund. Verken är signerade Johan Falkman. Det väcker nyfikenheten. Vem är Johan?

- Jag är konstnär. Jag har alltid ritat. Att ha talang är en förutsättning. Egentligen var det min dröm sedan barnsben att bli modedesigner. Men så gick jag en förberedande kurs i teckning och kroki med en helt lysande lärare, den bästa jag någonsin haft. Han sa: "Johan, du ska bli konstnär". Och så blev det.

Nästa avgörande steg på den konstnärliga banan blev att gå en kurs i Wien för att erövra en viss renässansteknik. Men Wien blev inte slutstation. Det tyska språket var en bromskloss kände Johan. Istället drog livliga, dynamiska, fantastiska och kreativa New York. Det blev Johans hemvist i hela nio år under 1990-talet.

Tyska konstnärer gav aha-upplevelse

Det erkända och anrika Pratt Institute grundat 1887 tog emot, en högborg för den abstrakta konsten och för modernism. Här utvecklade Johan sitt konstnärskap. Det figurativa, föreställande attraherade. Efter en utvecklande och spännande tid i USA gick färden vidare till Berlin.

- Det var när jag upptäckte de tyska expressionisterna som jag hittade min röst. Mina främsta förebilder är Emil Nolde och Lovis Corinth.

Dina verk har ofta bibliska motiv. Du verkar ständigt ösa ur den Heliga Skrift. Vilken betydelse har Bibeln för dig?

- Bibeln är en öppen och stor gottepåse att gräva i. Den ägs av alla. Den ger dig gåvor. Den är så rik på berättelser och bilder. Du kan göra vad du vill av den och den är en nåd att ta del av. Allt i Bibeln lär dig något.

Blicken söker sig till tavlan som står någon meter ifrån oss. Den bär syn för sägen. Duken, som sprakar av färg, är under färdigställande och föreställer Salome och Herodes.

- Bibeln är sedelärande. Den är ett rättesnöre. När det blir till pekpinnar är det negativt. Jag ser den som en livets bok, en mytologisk bok som leder till nya upptäckter. Den är full av symboler för människans liv.

Vi behöver Bibelns enkla, rena språk 

I Bibeln ryms de stora djupa erfarenheterna och omvandlas till ord som klingar sant för såväl tusentals år sedan som nu. Allt har hänt förut. Ingenting är nytt under solen. Och det finns en tid för allt som det står i Predikaren.

- I vår konstlade värld där vi överöses med en oerhörd mängd budskap behöver vi hitta tillbaka till det enkla, det basala. Där finner man en väg in genom det rena och klara språket i Bibeln.

Har du något Bibelord du återkommer till?

- "Min Gud, varför har du övergivit mig?" Häri vilar, för mig, kristendomens största mysterium. Det är oerhört starkt. Man kan inte hitta på det.

- Jesus ansikte finns alltid inom mig när jag arbetar. Den moderna porträttkonsten - om vi räknar modernismens inträde vid Durer och renässansen istället för vid Manet - bygger helt på Ecce Homo, alltså "Se människan" som reflekteras genom Jesus porträtt - främst före, under och efter tortyren. Alla finns i honom och han finns i alla.  

Medan Johan hämtar kaffe bläddrar jag i en bok av den franska författaren Marguerite Duras som ligger framme. Den handlar om en man, en kvinna, om kärleken och döden. Johan plockar upp tråden.

I vår konstlade värld där vi överöses med en oerhörd mängd budskap behöver vi hitta tillbaka till det enkla, det basala. Där finner man en väg in genom det rena och klara språket i Bibeln.

Johan Falkman

Döden som återkommande tema

- Vi kan inte styra över naturen och vi rår inte över döden. Jag har haft döden som tema sedan unga år. Det är inget jag växer ifrån. Snarare fördjupas det temat mer och mer. Livet för en dit.

Döden kan verka förlösande och frigöra skaparkraft och skaparglöd menar Johan.

- Samma dag som min mamma dog började jag att skulptera Luther. I dödens ögonblick finns det en sanning för de levande att ta till sig. Då kan en helig dialog och ett samtal med Gud uppstå.

- Det finns en viss försyn i det som händer. Jag tror det var mening att jag skulle göra det här arbetet.

Samma år som Johans mamma dog, 2016, besökte påve Franciskus Lund. Då hade Johan redan fått en beställning av Anders Jarleskog, vd för ett finansbolag, att skapa byster föreställande påven och Luther.

 att skapa en kopia av Luther INTE INTRESSANT

- Jag gjorde efterforskningar och läste på. Det har varit givande. Skådespelaren Johan Rabéus har suttit modell för Luther. Efter ett visst letande kom jag på att Rabéus var helt rätt man. Det var inte aktuellt eller intressant att skapa en kopia av tidigare bilder.

Luther uppmärksammas extra mycket i år. Det är 500 år sedan han spikade upp sina teser på slottskyrkans port i Wittenberg, något som blev startskottet för reformationen. Hur ser du på Luther?

- Jag är uppväxt i en luthersk mentalitet och fostrad i den inställningen. Ju mer jag läst på desto mer har insikten kommit att en del av det som Luther sägs stå för är missuppfattningar. Jag ser inte honom som stor och tjock, utan snarare stramare och mer uppfodrande. För mig är Luthers huvudbudskap att du har fått nåden av Gud att leva, men du måste själv skapa förutsättningarna för ditt liv. Du bär ansvaret.  

Du är från Trelleborg. Vad är din relation till församlingen?

- God. Jag har ett mångårigt och mycket fruktbart samarbete med prosten och kyrkoherden i Trelleborgs församling, Gustaf Centervall. Det senaste är ett allkonstverk om Luther som framfördes i oktober. I februari-mars 2018 kommer det att uppföras i Lunds domkyrka.

I verket gestaltar Johan Rabéus Luther, Hans Peter Ed påven genom tiderna och Michael Jansson den Helige Franciskus. 

Vad brinner du för?

- Vår civilisation: dess måleri, skulptur, litteratur, teater, musik och filosofi - det sätt på vilket vi har lyckats kombinera den klassiska kulturen med den kristna. Jag vill även lyfta fram de fina influenserna från den arabiska världen, som tyvärr glöms bort.

- Vi har förlorat detta på grund av krisen i mellanöstern som fördärvat förutsättningarna för en harmonisk och givande dialog mellan den kristna och muslimska världen. Det är mycket synd, det är fruktansvärd tragedi som håller på att förgöra oss. Vi måste vakna nu. Den politik som förs för närvarande är katastrofal och beror på stor okunskap. Men jag älskar det politiska spelet som går tillbaka till grekerna och romarna - en absolut förfining. Den förfiningen måste värnas. Den är en konst i sig.

Johan går iväg och hämtar en tung volym. Det är ett läderinbundet praktverk från 1878 med flera hundra suggestiva och detaljrika trägravyrer av den franske konstnären Gustav Doré.

Zuluprinsessa som modell 

Nya utmanande uppdrag är det nämligen ingen brist på. I november innebar det att Johan reste till Sydafrika. Detta för att iscensätta Dorés bibliska bilder med zuluprinsessan Nandi som modell. Bland annat för att måla en pietà, en sörjande Jungfru Maria vid sin döde son Jesus kropp.

En telefon ringer. Johan måste plötsligt vidare till nästa möte. Snart står ateljén tom - men ändå befolkad av alla människor fångade på taveldukarna. Hej då Rickard Wolff, Ronny Danielsson, Marianne Mörck, Anders Piltz, Ola Salo, Jungfru Maria med flera. Vi ses kanske igen!

maria.c.lundstrom@svenskakyrkan.se

Missa inte bildspelet från Johan Falkmans ateljé som finns här nedan!

FAKTA

Aktuell: Johan Falkmans byst av påve Franciskus och Martin Luther finns till beskådan på Kapitelhusets gård vid Krafts torg i Lund. Verken är donerade av Anders Jarlskog.

Bakgrund: Född och uppvuxen i Trelleborg 1967. Bor i centrala Malmö med ateljé som vätter ut mot Gamla Kyrkogården. Genombrottet blev porträttutställningen Odödlighet - Porträtt av läkare i Lund, Kulturen 2006. Utställningen slog publikrekord. Har avporträtterat biskop emerita Christina Odenberg.

Falkman är också författare och performancekonstnär och arbetar med både film, dramatik och musik. Han har givit ut flera böcker, skrifter och musikinspelningar.

Urval av offentliga verk: Trelleborgs Hamns Historia, muralmålning, 2009. Muralmålning i Hörby kommunhus, Sessionssalen, 2012. Luther, brons, S:t Nicolai kyrka, Trelleborg 2017.

Fyra korta frågor

Vad ger dig kraft? - Vetskapen om att jag har fått en förmåga och en drivkraft som gör att jag kan skapa. Även när det är motigt, så är den en tröst och en styrka som lyfter mig. Men det är också vissa författare som ger mig kraft. En av dem jag varmt kan rekommendera är Georg Klein, den judiske och ateistiske vetenskapsmannen, som talar insiktsfullt, inspirerande och upplyftande, både till troende som icketroende. Han var en vän till mig.  

Vad kan du inte leva utan? - Fest. Jag måste få ha roligt och träffa människor. Jag älskar middagar och att sitta och samtala till långt in på nätterna. Det kan jag inte leva utan.

Människans viktigaste egenskap? - Empatin. Den gör att vi i de bästa av världar kan fungera i grupp. Motsatsen till empati, i praktiken, är terrorstyre.

En färg du särskilt älskar? - För närvarande är det Kinakridon Magenta.