Foto: Anna-Karin Olsson

”Att blogga är i allra högsta grad mission”

Nyhet Publicerad

Nätprofilen Clara Lidström som driver bloggen Underbar Clara gästade nyligen Lund. Hon berättade om alla de reaktioner hon får när hon skriver om sin tro i bloggen.

I tio års tid har Clara Lidström bloggat. I dag driver hon en av landets största bloggar -  Underbara Clara. Genom texter om mode, politik, feminism och livet som egen företagare i Västerbottens inland lockar hon hundratusentals besökare per månad. Därmed är hon en av de nya makthavarna på nätet.

- Vi var unga kvinnor som tog plats utan att ha bett om lov att få uttala sig. Det var provocerande i början. Speciellt eftersom jag är journalist. Varför skulle någon vilja lyssna på dig? Vem tror du att du är? kunde jag få höra. Många menade att bloggandet bara var ett sätt att få ut sin ångest och ilska.

Allra mest reaktioner får Clara hon när hon skriver om sin tro.

- Jag kanske skriver att jag har varit på gudstjänst eller gått i bönegrupp. Det finns ett stort intresse. Folk vill verkligen veta! En del har sagt åt mig att det inte säljer att skriva om att man är kristen, men jag tror att det är tvärtom.

Varför engagerar det så mycket när du skriver om tro?
- Det är laddade frågor. Det är lite tabu och genant, nästan som sex. Samtidigt som existentiella frågor är viktiga för många. Det är lätt att det blir konfliktfrågor som lyfts när man pratar religion. Men jag menar att man kan lyfta det på ett konfliktfritt sätt och visa på vardagen.

De nya makthavarna på nätet påverkar hur vi röstar, klär oss, äter och konsumerar. Det gör också att kommunikationsmönster och förutsättningar för relationsskapande förändras. Vid en tidigare Allhelgonakampanj samarbetade exempelvis Svenska kyrkan med Underbara Clara som lyfte kampanjen i sin blogg.

Under den nationella konferensen Lärandefestivalens andra dag höll Clara i förmiddagen tillsammans med internetforskaren och författaren Annakarin Nyberg. Clara och Annakarin fann varandra och Annakarin har följt Clara som ett case i sin forskning. Tillsammans har de bland annat gjort barnböcker och de reser också mycket tillsammans och föreläser.

- Det är som att resa med en seriefigur. Folk kommer fram till Clara hela tiden, sa Annakarin Nyberg.

Våga vara personlig

Sociala medier bygger på personliga avsändare. Det är viktigt med en tydlig avsändare. Vi är mer intresserade av att följa en person eller karaktär än en organisation och suget ökar att ha relationer, förklarade Annakarin.

Utan relationer på nätet blir kommunikation omöjligt.

Clara Lidström

- I början hade en del av bloggarna bilder där man inte såg ansiktet. Men det är svårt att ha en relation till någon utan huvud, sa Annakarin Nyberg.
- Våga vara personlig även om det är läskigt. Det gäller att visa att det finns en person bakom bloggen. Du vill bli första träffen på Google och då behöver din organisation vara aktiv, sa Clara Lidström.

- Den som inte finns på nätet finns inte. Om jag går förbi en butik på gatan och de inte finns på webben, då är det som att de inte finns. Att jag nog har sett fel, sa Clara.
- Unga förväntar sig att du finns på nätet. Livet på nätet är minst lika viktigt som livet utanför. Utan relationer på nätet blir kommunikation omöjligt. Du har inte råd att inte finnas där alla medlemmar är.

Flera av deltagarna uttryckte att de funderat länge på att börja blogga, men att rädsla hämmat dem. 

- Att börja blogga är som att lära sig cykla. Ju mer man skriver, desto bättre blir man på att skriva och på att förutspå de reaktioner som kan komma, sa Clara.
Men att blogga är inget man gör när allt annat arbete är klart för dagen. Se till att det finns ett ledningsbeslut på att arbetet ska prioriteras, poängterade duon.

- Att blogga är i allra högsta grad mission. Det finns ett skriande behov av vettiga vuxna på nätet. Jag får frågor från unga som exempelvis har ätstörningar eller en aggressiv förälder. Det tyder på att de har ett stort behov av själavård på nätet. Det är aldrig en person utan många som för en person till tro. Det behövs många röster på nätet, sa Clara Lidström.

Härskartekniker på nätet

Duon berörde även härskartekniker på sociala medier och vilka motstrategier man kan ha. På Claras blogg växte det så småningom fram en trevlig stämning där medlemmarna lyfter varandra.

- Det blev som ett stort cocktailparty där man såg varandra och där det växte fram en kultur av att stötta och backa upp varandra. Att man inte behöver be om lov för att synas.

Genom att ha byggt på och vårdat relationerna i flera år har Clara fått en trogen följarskara. Om någon skriver en elak kommentar idag behöver hon sällan svara på kritiken själv. Läsarna gör det åt henne. Ett annat knep som kan funka är att ta död på elakheter genom att vara snäll: ”Tack för din kommentar, ha en bra dag”. Man kan även göra inställningar så att alla kommentarer måste godkännas innan de publiceras. Genom att först godkänna en positiv kommentar sätter man tonen.

Fick hjälp med strategi för sociala medier

De som valde att även ta del av duons fördjupande workshop fick hjälp att konkret skapa sin egen strategi för sociala medier. Clara och Annakarin delade generöst med sig av sina egna tips och lärdomar. De uppmanade deltagarna att drömma stort: Ta i från tårna!

- Vi kanske kan låta ungdomarna ha snapchat-kontot olika veckor, sa någon.
- Kanske ska vi starta en blogg där församlingsbor turas om att skriva om sina upplevelser, hördes från en annan del av den välfyllda salen.

Deltagarna fick formulera tre stora drömmar inför de kommande fem åren. Nästa steg var att fundera ut delmål för att nå dit. Det handlade om att formulera så kallat SMART:a mål - Specifika, Mätbara, Accepterade av alla, Realistiska och Tidsbundna.

- Nu har ni mål och vet era första steg. Vad är det som stoppar er? utmanade Clara deltagarna.

Flera uttryckte en osäkerhet på att vad som är privat eller personligt. En oro man behöver komma över, menade Clara och Annakarin.

- Vi känner tydligt när någon passerar gränsen i det vanliga livet. Det gäller att tänka att ni representerar en organisation. Skriv bara sådant du kan stå för, be om ursäkt om du har fel (det är inte så farligt.)

- Börja i dig själv och skriv om dina egna upplevelser. Vad är det som pirrar i din mage? Lyft det en nivå och berätta om fenomen i stället för att utlämna enskilda personer. Människor tycker att de känner mig, men de ser bara en liten tårtbit av mitt liv. Det är i nyanserna det sitter. Jag hade gärna skrivit mer om mina barn, men jag skriver utifrån hur jag själv känner, sa  Clara.
- Integritet på nätet kommer att vara en ickefråga i framtiden. Vi står inför en förändring. De som växer upp nu ser ingen skillnad på livet på nätet och utanför nätet, sa Clara.

Anna-Karin Olsson 

 

Några fler råd från Clara och Annakarin

  • Se till att ha ledningens stöd. Att blogga är inget man gör med vänsterhanden när allt annat jobb är klart.
  • Använd de kanaler och personer som redan finns. Uppfinn inte hjulet på nytt. 
  • Ta fram en strategi/paketering där ni bestämmer vad ni vill stå för.
  • Hitta din nisch - Vad gör oss unika? Visa vardagslivet, de små men viktiga sakerna som man tar för givet.
  • Undersök hur folk i din församling publicerar sig. Sök av nätet för att hitta vem på orten som har en stark kanal. 
  • Nätverka med andra bloggare. Lyft varandra i stället för att se varandra som konkurrenter.
  • Länka till varandra, lägg ut foto från när ni träffas.
  • Hitta strategiska samarbetspartners. Kan en nätprofil bära vårt budskap?
  • Satsa inledningsvis hellre på en liten och engagerad skara som kan växa än att nå många människor som inte engagerar sig.
  • Det måste kännas roligt att blogga och komma från hjärtat, sa Annakarin.