Foto: Jermunn Solem

Golvläggning och konservering

På en bänk i solen utanför Lidens gamla kyrka sitter konservator Eva Körberg-Mårtensson. "Det är så kallt inne i kyrkan att jag måste gå ut och värma mig ibland..." Följ med och se hennes arbete med att konservera Lidens gamla kyrka!

Det bankar och bultar inne i gamla kyrkan. Snickarna håller på att lägga sista handen vid det nya, fina trägolvet i kyrkan. "Ett perfekt arbete innan man går i pension!" säger snickaren Per-Olov Modin och skrattar. Eva Körberg-Mårtensson, konservator från Murberget i Härnösand försöker göra sig hörd över deras hammarslag.
"Detta är första gången sen 1922 som kyrkan rengörs och konserveras" berättar hon. "Jag har hittat en signatur högt uppe under taket från en Oscar Svensson som arbetade här vid den konserveringen".

Oscar Svenssons namnteckning från 1922. Foto: Jermunn Solem

Både framtagningen av målningarna på väggarna, ödekyrkotiden samt målningarnas höga ålder är tidsspår på skicket vi ser idag.

Eva Körberg-Mårtensson

Vi klättrar på byggnadsställningar framme i koret, ända upp under taket och tittar på namnteckningen, och Eva visar hur hon går till väga för att rengöra väggarna och deras kyrkmålningar.
"Jag använder först dammsugare och sen en torr svamp för att få bort all smuts" säger Eva och visar i korfönstret. "Församlingen kommer att uppleva en ren och fräsch kyrka - och att väggarna kommer att vara slätare! Det är smutsen som gör att väggarna ser ojämna ut."

Eva Körberg-Mårtensson rengör nischen vid korfönstret med en torr svamp. Foto: Jermunn Solem

"Kyrkan har som sagt var inte rengjorts ordentligt sen 1922, och det är på sätt och vis jättebra, för rengöring sliter också på målningarna. Att kyrkan står kall stora delar av året har också gjort att målningar och föremål bevarts bra. Det är senare tiders lagningar som släpper puts här - inte originalet" säger Eva och visar på skillnaden mellan puts från 1500-talet och puts från 1920-talet.

Eva rengör också kyrkans träföremål. "Jag använder vatten, saliv och ibland också lacknafta. Har färgen släppt fixerar jag den med lim i en liten spruta."

Eva fixerar lös färg med en limspruta på en av änglarna på altaruppsatsen. Foto: Jermunn Solem

"Den största skillnaden mellan den här konserveringen och flera andra som jag gjort är att här måste jag använda skyddsdräkt" säger Eva. "Både för sporerna men också för allt damm och smuts."

Målningarna kalkades över i början på 1700-talet. Jag ser tydliga spår överst på korväggen efter fragment av färg som mestadels skrapats bort.

Eva Körberg Mårtensson, konservator från Murberget

Snart är koret färdigrengjort, men den största skillnaden blir antagligen på västväggen. "Kom tillbaka och ta fler kort då!" säger Eva.

Eva Körberg-Mårtensson uppflugen på byggnadsställningen i koret medan snickarna arbetar med det sista på golvet. Foto: Jermunn Solem
Utan bänkar får man en bättre bild hur kyrkan tedde sig under medeltiden, då kyrkan saknade fasta sittplatser för församlingsborna. Foto: Jermunn Solem
De tjocka golvbrädorna passas noga in mot den ojämna kyrkväggen. Foto: Jermunn Solem
I det stängda Mariaskåpet väntar Modern och barnet på att få bli rengjorda från byggdamm och sporer. Foto: Jermunn Solem.
Kyrkogården är just nu en byggarbetsplats. Foto: Jermunn Solem
Konservator Eva Körberg-Mårtensson visar på den nyss rengjorda målningen av Paradiset. Foto: Jermunn Solem