Tommie Haglunds musik kan inte kallas enkel och lättillgänglig. Den kräver lugn och ro runt lyssnaren och ett öppet sinne för annorlunda klanger.
– Jag vill att den som lyssnar ska våga öppna dörrar in i sig själv, säger han.
Hans eget första musikminne är att han står vid farmors radiogrammofon och hör Owe Thörnqvist. Några år senare, under en längre sjukhusvistelse som sjuåring, lyssnar han på radions AM-band och fascineras av störningsljudet mellan själva stationerna. Han läste om månfärder och astronomi och fantiserade om rymdens ljud.
Musiken blir Tommie Haglunds följeslagare genom jobbiga perioder i livet – som barn och som vuxen. Han får stöd, vägledning och undervisning av musiker och lärare som ser talangen och den ovanliga begåvningen. Genombrottet kommer 1988. Det första beställningsverket är till Emanuel Swedenborgs 300-årsjubileum. Det är ett femton minuter långt stycke för cello och piano. Recensionerna blir lyriska.
– Sedan dess har jag kunnat försörja mig på att skriva musik, säger Tommie Haglund.
Och han komponerar i huvudet – sedan sätter han sig och skriver ner noterna för hand.
– Det är inte svårt, det är som att cykla, säger han. När man väl lärt sig så kan man…
Tommie Haglund drabbades av sjukdom som plågade honom i flera år, men arbetade hela tiden. Bland annat skrev han ett kammarmusikverk till kungens 50-årsdag och till 700-årsfirandet av heliga Birgitta.
Den egna smärtan blir tydlig i musiken. Lika påfallande är ljuset och de soligare tonerna när han är frisk och skriver för sitt älskade lilla barnbarn Charlie.
Just nu arbetar han med en symfoni – ett arbete som pågått i ett par år, parallellt med andra uppdrag. Kön av beställare är lång.
– Jag skriver inte musik för att bli berömd, det är mer som ett kall, säger han. Om bara någon duktig musiker vill spela den, så är det bra.
En ny skiva med Tommie Haglund-musik är på gång, och nästa år kommer en bok om honom. Han själv är både smickrad och lite generad över att hyllas och uppmärksammas.
– Ibland känns det lite overkligt, säger han.
– Det är faktiskt mer nervöst och ärofyllt med en festival på hemmaplan. Det är första gången det sker i den här omfattningen.
Tommie Haglund själv finns förstås på plats i kyrkan under konserterna, och medverkar i två panelsamtal under de festivaldagarna. Mer information om programmet hittar du här: www.svenskakyrkan.se/halmstad/tommie-haglund-festival
Anders Wilhelmsson, organist i S:t Nikolai, är den i församlingen som är mest involverad i festivalen.
- Tommie jobbar över hela världen, men bor i Halmstad, så det är fantastiskt roligt att få göra detta i hans hemstad.
Förutom att lyssna på konserterna, hoppas Anders Wilhelmsson att många även tar del av de två samtalen.
På fredagen ska Tommie och dirigenten Joachim Gustafsson diskutera Tommies musik, och på lördagen blir det ett panelsamtal kring skapande. Moderator är Boel Adler, känd från P2, och bland deltagarna finns förutom Tommie även vismästaren Alf Hambe.
Text: Mona Davidsson