Vi är nominerade till Svenska Publishingpriset 2016

Nyhet Publicerad

Svenska kyrkan London nominerade till Svenska Publishingpriset 2016

Ett flerårigt arbete med att utveckla Svenska kyrkan Londons tidning Kyrkobladet till vad den är idag – ett modernt och intresseväckande minimagasin – har nu fått ett ordentligt erkännande. Genom nomineringen till Svenska Publishingpriset 2016 i kategorin Medborgartidningar kvalitetsstämplas Kyrkobladet till en produkt av högsta klass.

Nominering i Publishingpriset är en kvalitetsutmärkelse som visar att en produktion håller högsta klass skriver Svenska Publishingpriset på sin webbsida.

Nyheten om att Svenska kyrkan London blivit nominerade till Svenska Publishingpriset 2016 nådde redaktören Åsa Höjer i onsdags eftermiddag. En mycket glad och efterlängtad nyhet som snabbt fick spridning i sociala medier. Läsarnas lovord lät inte vänta på sig ”välförtjänt”, ”Åsa, Du och Ditt team har verkligen utvecklat tidningen till ett kvalitetsarbete och till ett nöje att läsa”, ”Ett jättegrattis, vilket bra jobb ni gör! Jag hoppas ni vinner”, ”Med duktiga artikelförfattare blir de sorgligaste historier varma och hoppingivande. Känns hedersamt att just detta nummer är nominerat....”, ”Vilken ära! Men det är välförtjänt.”, ”Fantastiskt kul - och en välförtjänt nominering!”

Medveten satsning på kommunikation

- Tack vare en klok och visionär kyrkorådsordförande, Annika Åman Goodwille, bestämde sig Svenska kyrkan London år 2013 på att satsa på kommunikation och ”marketing”. ”Vi gör massor av fantastiska saker, men det syns ju inte.” berättar kyrkoherde Michael Persson.

Svenska kyrkan London jobbade redan efter ledorden ”En oas i London” och kyrkan med dess olika lokaler är för många en plats där man kan koppla av en stund, äta en hembakt kanelbulle och dricka en kopp svenskt kaffe. En plats där man blir förstådd på sitt modersmål, eller kan låta barnen uppleva den svenska kulturen och traditioner som man vill föra vidare.

- När jag började arbeta här i London våren 2013 kände jag att församlingen kommit relativt långt inom kommunikationsområdet vad gällde lokaler och miljö, men när jag satte mig att ögna igenom 10 års Kyrkoblad insåg jag att det fanns områden att utveckla, berättar Åsa Höjer, kommunikatör och redaktör.

- Vi skrev en tydlig kommunikationsplan för arbetet med Kyrkobladet med visionen Att genom ett modernt och intresseväckande minimagasin, Kyrkobladet, öka intresset för Svenska kyrkan London och få svenskar som vistas i landet att känna tillhörighet och gemenskap.

Nominering i Publishingpriset är en kvalitetsutmärkelse som visar att en produktion håller högsta klass.

http://publishingpriset.org/

Fantastiskt bidrag av ideella, professionella, fotografer och journalister

Idag är Kyrkobladet det minimagasin församlingen för tre år sedan började arbeta mot. Redaktionsgruppen består, förutom av Åsa Höjer, redaktör och Michael Persson, kyrkoherde och ansvarig utgivare, av dels de övriga anställda i församlingen, samt till största delen av ett stort antal ideella medarbetare – skribenter, illustratörer, fotografer, korrekturläsare.

- Jag sökte tidigt efter en krönikör till Kyrkobladet och hade turen att hitta frilansjournalisten Emelie Hill Dittmer som varit med oss sedan 2014, säger Åsa Höjer.

Antalet professionella fotografer och journalister har ökat i takt med att tidningen blivit bättre såväl grafiskt som innehållsmässigt och idag har Åsa aldrig problem med att få tag i en fotograf eller skribent att matcha till olika typer av intervjuer. Alla ställer dessutom upp ideellt.

- Som utlandskyrka ser arbetet med ideella väldigt olikt ut mot Svenska kyrkans arbete i Sverige. Till Svenska kyrkan London får vi idag endast hjälp med betalning av tre tjänster från Sverige, resten av verksamheten – inklusive fastigheter och lokala anställningar – måste församlingen själv samla in. Vi är registrerade som Charity (välgörenhetsorganisation) och många här i Storbritannien är vana att ställa upp och jobba gratis – för en Charity eller sin lokala kyrka, säger Åsa Höjer.

- Anledningen till att vi har annonser i Kyrkobladet, och på vår webbsida, är densamma, vi behöver ekonomiskt stöd. Tidningen skall vara självbärande vad gäller tryck och distrubitionskostnader, påpekar Michael Persson.

Tävlingens bedömningskriterier
Årets jury för print-kategorierna består av sex personer med stor bredd och gedigen kunskap inom området. De har bedömt Design (grafisk form, typografi och layout), Textinnehåll (Brödtext, bildtexter, rubriker och övriga verbala komponenter), TREP tryck, repro, efterbehandling, pappersval  (trycksaken som fysisk produkt) samt Visuellt innehåll (Foton, teckningar, grafik och övriga visuella komponenter). ”Om ett budskap ska nå fram krävs så mycket mer än god design. Det handlar om helheten. Just därför bedömer Publishingprisets jury också textinnehåll och visuellt innehåll samt fysiskt utförande.”
- Som redaktör för Kyrkobladet är jag oerhört stolt över vad vi har åstadkommit. Det är ett fantastiskt roligt arbete och tillsammans med min dynamiska redaktionsgrupp försöker vi höja ribban för varje nytt nummer, berättar Åsa.
 
Svenska kyrkan Londons nominering till Svenska Publishingpriset 2016 är i kategorin Medborgartidningar, vilket omfattar ”tidning eller tidskrift som generellt (och gratis) distribueras till medborgare inom ett geografiskt avgränsat område. Avsändare kan vara stat, kommun, landsting, region eller en privat aktör. Avsändare kan även vara en idédriven organisation (exempel: församlingstidning)”.

Offentliggörandet av årets vinnare görs den 14 november 2016 i Stockholm.
- Men vi känner oss redan som vinnare! Att bli nominerade i en sån prestigefylld tävling som Svenska Publishingpriset är hedervärt nog och vi ser det som en fantastisk bekräftelse på att vi lyckats med vår ambition – att producera ett modernt och intresseväckande minimagasin, säger Åsa.

Kontakt

Åsa Höjer, kommunikatör och redaktör
Tel. 07500 865979
Skicka e-post till Åsa

Michael Persson, kyrkoherde och ansvarig utgivare
020 7723 5681
Skicka e-post till Michael

Länkar

Nominerat nummer av Kyrkobladet

Information om Svenska Publishingpriset