Foto: Eric Miller

Rekordresultat för julkampanjen

Nyhet Publicerad Ändrad

Svenska kyrkan samlade in drygt 45 miljoner under julkampanjen 2015/2016. Det är nytt rekord och en ökning med 6,3 miljoner kronor sedan förra året. Temat var “Låt fler få fylla fem år” och tusentals frivilliga står bakom resultatet.

- Vi hurrar idag över det fantastiska resultatet! Framgången ligger i att så många människor hjälpt till att sprida budskapet "Låt fler få fylla fem". Det har varit allt från konserter och insamlingsaktiviteter i församlingar till engagemang och delningar på sociala medier. Det har gjort att ännu fler blivit engagerade för våra frågor och ville vara med och ge, säger Susanna Olivin, projektledare för julkampanjen.

Under julkampanjen Låt fler få fylla fem år har barnadödligheten satts i ett större sammanhang.
-Barns hälsa och välmående hänger ihop med mammors hälsa, kunskap och välmående som hänger ihop med kvinnors och flickors möjligheter till utbildning och inkomst. Det hänger i sin tur ihop med jämställdhetsfrågor och kvinnors och flickors möjlighet att bestämma över sin sexualitet och sina egna liv. Vi arbetar på alla dessa fronter samtidigt och detta fantastiska resultat gör att vi kan fortsätta arbetet för att fler ska få fylla fem. Det skulle aldrig ha gått utan församlingarnas och enskilda människors gåvor och engagemang, säger Gunilla Hallonsten, internationell chef för Svenska kyrkan.

Under kampanjen sprider internationellt engagerade människor inom Svenska kyrkan ett viktigt budskap om en rättvisare värld. Kampanjen ger fler människor möjlighet att stödja det utvecklingsarbete som kyrkan gör i världen. Kampanjbudskapet "Låt fler få fylla fem!" handlar om att alltför många barn i världen dör före sin femårsdag. I Afrika söder om Sahara handlar det om ett barn av tio. Svenska kyrkans julkampanj pågår årligen mellan första advent och trettondedag jul. Målet var att samla in 42 miljoner kronor under julkampanjen