Lunds stift

Prata med oss

Kontakt

Lunds stift Besöksadress: Kraftstorg 12 B, 22350 LUND Postadress: Box 32, 22100 LUND Telefon: +46(46)155500 E-post till Lunds stift

Jourhavande präst

Kyrkan kan hjälpa dig. Akut samtals- och krisstöd.

Till innehållet

Om sinnlig Luther och om vår tid som utmanar

Efter att ha släppt antologin ”Luther som utmaning” ville jag ha lite roligt genom att skriva om kärleken, säger Elisabeth Gerle.


[2015-09-28 14:56]

På bordet vilar den 411 sidor rosa tegelsten som just nu gör försäljningssuccé.

– Just för att aspekten med den sinnlige Luther inte alls finns med i det offentliga samtalet ville jag lyfta fram det. För sinnligheten finns där. 

Luther är stämplad som en butter dysterkvist som trycker ner oss, som sitter på axeln. Det är en stereotyp som varenda journalist upprepat sedan 1970-talet. Därför ville Elisabeth föra in sinnligheten.

– Jag har tittat på Luthers syn på sexualitet. Kroppen var inget problem för Luther. Det var inkröktheten. Orden kropp och brunst används i positiv bemärkelse, ofta när han talar om människans längtan efter Gud. Däremot är ordet kött för Luther negativt. Det står för hur människan vänder sig bort från Gud.

Luther bryter tvärs igenom de traditionella motsatserna om kropp och själ, menar Elisabeth Gerle. Han talar oupphörligt om hela människan. I och med det befrias sexualiteten och lusten. Den blir synlig. Han ser detta som en del av skapelsen och därmed som något naturligt. Kroppen är Guds. Sexualiteten är en del av att vara människa och är därmed inte syndig.

Luthers språk var mustigt. Han kopplade vardagens upplevelser och samtalen vid köksbordet till mässans måltid och glädjen där.

– Vi predikar inte kroppslighet och vi talar inte så ofta om det vardagliga livet i gudstjänsten. Luther gör det hela tiden och han tackar för det. Långt före det slitna uttrycket mindfulness uppmanade Luther till att tacka för det givna, här och nu. Se förklaringarna i Luthers lilla katekes.

Kroppens gränser är porösa. Vi föds, lever och dör sårbara. Det vet vi. Vi ska ta emot varje dag som en nåd sade Luther. Det finns några frågor som ständigt kommer upp. Är jag älskad? Duger jag? Kan jag älska? Finns det någon mening?

– Då finns det en sådan befrielse i budskapet att ja, du är älskad. Kristi kropp för dig utgiven. Det är i den andras blick, i mötet det händer. Det är i kroppen det sker, slår Elisabeth fast.

– Luther använder kärleksomfamningen som en central bild för att ta emot Gud. Han talar om Kristus, både som brud och brudgum i linje med den mystika traditionen. Denna genusfrihet visar upp en helt annan bild av Luther än husbonden som ska lydas och husfrun som ska föda barn. Även om den finns också.

Lutherfirande pågår och kulminerar 2017 då det är 500 år sedan de 95 teserna spikades upp på kyrkporten i Wittenberg. Är Luther värd att firas?
– Luther var en förebild i att tänka nytt och i att våga. Han hade ett frihets- och glädjebudskap. Allt blev inte bra men några stora steg togs för att reformera kyrkan. Korruption och maktmissbruk kritiserades. Kvinnor och män förklarades myndiga. Alla skulle få utbildning oavsett börd och kön. Mässan predikades på folkets språk. Det var revolutionerande och det är värt att minnas.

Luther levde i en turbulent tid med stora konflikter. Det gör även vi. Klimathotet, flyktingkatastrofen, tiggarna och Islamiska staten - det utmanar oss.
– Vi lever med mycket ångest i världen. Vi vill inte se det men vi lever i det tredje världskriget. Plötsligt är de fattiga synliga på våra gator. De har slagit läger. Svallvågorna av en enorm fattigdom och utsatthet sköljer över oss. Världen är här och myndigheterna är valhänta, konstaterar Elisabeth.

– Svenskarna är oerfarna. Vi har blivit vana vid att lämna över till staten. I den situation vi har nu måste alla hjälpa till. När människor till exempel går ut och välkomnar flyktingarna som kommer hit är det fantastiskt. Vi behöver öppna våra kyrkor och församlingshem ännu mer.

Det finns inga enkla svar anser Elisabeth. Vi måste fortsätta att förbättra villkoren där fattigdomen finns, förhindra krig. EU måste börja fungera. Den politiska valhänthet man visar är katastrofal.

Hur ska vi hitta hopp och känna tillit?
– Det finns danskar som kör över flyktingar till Sverige, som visar civil olydnad. Jag är glad för att det finns så många människor som visar medmänsklighet och tvingar undan rädslan. Vi är alla rädda. Nationalisterna säger att de talar för alla men det gör de inte.

– Det är bekvämt att vara pessimist. Det kan kosta på mer att se det positiva och se lösningarna. Luther sa: "Om jag så dör imorgon ska jag plantera ett äppelträd idag." Jag kan hämta tröst i ett sådant uttryck. Det är en trotsig handling.

Maria Lundström

Kort om Elisabeth Gerle

Bakgrund: Professor i etik vid Lunds universitet samt forskare vid Svenska kyrkans forskningsenhet. Har internationell erfarenhet från bland annat Princeton i USA och från Sydafrika.

Aktuell med: Boken ”Sinnlighetens närvaro - Luther mellan kroppskult och kroppsförakt”.

Spännande just nu:
- Männen har länge dominerat Lutherforskningen. Därför startades ett nätverk av feministiska teologer i Norden för att skriva tillbaka till Luther. Nu har nätverket vidgats och i oktober arrangerar vi ett symposium där 30-talet kvinnor, men också män, från hela världen samlas i Aahus, Danmark. Det ser jag fram emot.