Amsa Qurashi har fått avslag på sin asylansökan. Juristen Anna-Pia Beier från Nationella rådgivningsbyrån diskuterar chanser till överklagande.
Foto: Andrea Kollmann

Juridisk direktlina i asylfrågor

Nyhet Publicerad Ändrad

Lunds stift har sedan årsskiftet ett avtal med Nationella rådgivningsbyrån, en ideell förening som ger juridisk hjälp till asylsökande och flyktingar. Karlskrona‒Aspö var först ut.

2015-03-04

Amsa Qurashi sitter med en tvåmånaders bebis i famnen. Hon och maken har fått avslag på sin asylansökan och ska skickas tillbaka till hemlandet Afghanistan. De är rädda, övertygade att en hemkomst innebär direkt livsfara. Juristen Anna-Pia Beiier samtalar med dem och ställer kompletterande frågor. Hon har fått deras handlingar i förväg och ska bedöma deras chanser att överklaga.  

Behovet är stort, trycket ökar, många människor som fått avslag på sin asylansökan söker hjälp hos kyrkan. Personalen vet inte alltid hur de ska hjälpa, vilka regler som gäller och hur de bäst kan lotsa vidare. Därför kan man nu anlita rådgivningsbyrån som utbildar personalen och ger råd till asylsökande som fått avslag. Johanna Juhlin är präst i församlingen och är mycket aktiv i arbetet med utsatta.  

‒ Det är så bra att ha fått en direkt kontakt med rådgivningsbyrån. Jag är väldigt glad för avtalet och samarbetet. Människor som kommer till oss förväntar att vi ska kunna något om detta. Det är viktigt att hela arbetslaget får utbildning eftersom de människor som kommer till oss ofta deltar i flera verksamheter.  

Samarbetet med Nationella rådgivningsbyrån fungerar så, att församlingarna kontaktar stiftskansliet och bokar in en dag för utbildning och rådgivning. Rådgivningsbyrån skickar en av sina jurister. Församlingen väljer ut några fall som de anser bör få en extra bedömning och nya råd.  

Amsa och hennes familj är långt ifrån ensamma. Varje tisdag och onsdag kommer mellan 20 och 60 personer till Diakonicentrum i Kungsmarkens kyrka. De får frukost, kan duscha och vila i värmen och varannan vecka delar kyrkan ut kläder och mat. Hjälpbehovet är stort. Alla är förstås inte asylsökande, även eu‒migranter och ensamstående med barn kommer, många regelbundet.  

‒ Det är inte alltid vi vet vilka som är just asylsökande, men vi ser en ökad efterfrågan på personer som kommer med sina papper till oss och vill ha hjälp, ofta har de hört från andra att vi kan hjälpa till, säger Johanna Juhlin.  

Utbildningen ger baskunskaper om asylrätt och vilka regler som gäller i asylprocessen.  

‒ Det är viktigt att ni får verktyg, att ni vet att ni kan skicka vidare asylärenden till oss och att ni känner att ni får stöd, sa Anna-Pia Beier.   
  
andrea.kollmann@svenskakyrkan.se 

Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar