Församlingspedagogen pratar om både Gud och hockey

Nyhet Publicerad Ändrad

Församlingspedagog är ett av flera yrken inom Svenska kyrkan. Möt Mia Dahl som arbetar i Asarums pastorat. "Det bästa med pedagogyrket är att få möta ungdomar", säger hon.

Församlingspedagog är ett av flera yrken inom Svenska kyrkan. Möt Mia Dahl som arbetar i Asarums pastorat. "Det bästa med pedagogyrket är att få möta ungdomar", säger hon.

Det var ett par år efter att Mia Dahl utbildat sig till musiklärare vid musikhögskolan i Malmö som tankarna på en framtid som församlingspedagog vaknade.

– Jag hade för avsikt att arbeta som musiklärare men jag mötte människor som påverkade både mig som person och min tro.

Mia är inte uppvuxen i ett kyrkligt hem, men har alltid haft en tro. Hon upplevde dock att det fanns gamla strukturer och hierarkier i kyrkan som utmanade och som behövde bearbetas.

– Jag blev positivt överraskad av att trots att Svenska kyrkan är en organisation så består den framför allt av människor. Den är inte bara byggd av gamla sanningar och strukturer utan av levande material. Jag tror att Gud är ointresserad av hierarkier och dogmer, det var i den vetskapen jag valde att bli församlingspedagog.

Möta ungdomar

Som församlingspedagog är Mia ansvarig för ungdomsverksamheten tillsammans med prästen Joakim Persson. Delat ansvar kan ibland ge upphov till konflikter, men här är det inga problem.

– Visst tycker vi olika ibland, men vi pratar mycket om vilken värdegrund vi har. Sedan utgår vi ifrån det och då blir det ganska oviktigt om vi till exempel ska köpa svarta eller bruna soffor. Vi försöker fokusera på vad församlingen behöver.

Det bästa med pedagogyrket är att få möta ungdomar tycker Mia, och hon gör det så ofta hon kan. En förmiddag i veckan är till exempel hon och prästkollegan Joakim på högstadieskolan. De sitter i kafeterian och pratar med alla som vill prata.

– Eleverna pratar med oss om allt mellan himmel och jord. Det är alltifrån hockey och syskon till frågor om Gud. En vanlig fråga är om Joakim och jag tror på Gud. Man vill också ha reda på skillnaderna mellan de olika kyrkorna och religionerna. Ibland kommer lärarna och vill ha samverkan kring ett lektionstema eller en ha visning av kyrkan.

Det är fint att få dela konfirmandernas liv och fundera över livet, Gud och vad det är att vara människa tillsammans.

När man är församlingspedagog finns det inget som heter ”en vanlig dag på jobbet”. Ingen dag är den andra lik. Arbetsuppgifterna varierar beroende på veckodag, tid på året och vilka människor man möter.

– Det är detta som är det roliga med mitt jobb! Visst har jag schemalagda aktiviteter, men jag vet aldrig vad de fylls med. Vi pratar ju livsfrågor, och det är omöjligt att förutspå vilka frågor som dyker upp. En av favorituppgifterna är att vara konfirmandledare.

– Det är fint att få dela konfirmandernas liv och fundera över livet, Gud och vad det är att vara människa tillsammans med dem. Det är verkligen jätteroligt! Och väljer sedan ungdomarna att fortsätta komma till oss efter konfirmationen ser jag det som en bonus.

Alla ska få vara med

En del ungdomar som konfirmerats vill fortsätta som ledare för nästa årgång. Just nu finns det cirka 15 unga ledare som medverkar i Asarums konfirmandundervisning. Som ung ledare erbjuds man utbildningar och praktisk träning. Det finns olika synsätt i församlingarna på hur man rekryterar.

– Jag tycker att alla som vill vara med ska få vara det. Det gäller dock att ungdomarna förstår skillnaden mellan att vara med i ungdomsgruppen eller att ställa upp som ledare. I ungdomsgruppen finns inga krav, man kan komma när man vill och kan. Att vara ledare är förknippat med vissa förväntningar, som att man passar tider och gör det man åtagit sig. Som ledare kan man också förvänta sig att få ansvar och utveckling. Alla ska få testa och se om det är något för honom/henne.

Mia ser de unga ledarna som en fantastisk länk till konfirmanderna.
– Inte för att jag är särskilt gammal, men konfirmanderna ser det nog så. De unga ledarna har tänkt lite mer på de frågor vi diskuterar, men har inte hunnit få det helvuxna perspektivet än. De kan ofta uttrycka sig så klockrent att konfirmanderna förstår det som vi vuxna inte hade kunnat förmedla.

Satsning på musik

En av nysatsningarna inom Asarums konfirmandverksamhet är musikkonfirmander. Församlingen har köpt in både ljudanläggning och instrument så att man kan spela i band. Det finns också ett kompband där även äldre ungdomar ingår. På repertoaren finns musik som ungdomarna själva gillar.

– I höst har Kompbandet medverkat vid en ungdomsmässa, spelat in pengar till julfirandet för ensamma och uppträtt vid syföreningens auktion. Kompbandet är en del av ungdomsverksamheten och Mia är ledare. Hon ser ingen konflikt i det gentemot kyrkomusikerna.
– Vi har ju så olika kompetenser inom musiken. Jag har min utbildning och mina erfarenheter, men kan inte så mycket om kyrkomusiken – där är ju kyrkomusikerna proffs. Jag ser det som att vi kompletterar varandra. Vår musikpedagog är kopplad till bandet och det är viktigt, verksamheten får ju inte hänga bara på mig.

Bland arbetsuppgifterna som återkommer varje vecka finns konfirmandgrupperna och skolbesöken. Ungdomsgruppen träffas också varje vecka men just nu provar man en ny variant.
– Varannan vecka är jag och Joakim med på ungdomskvällen. Då har vi program med fördjupning, till exempel tjej- och killsnack, samtal om livet som ung idag och vad det kan innebära att tro på Gud. Varannan vecka är det ett par av ungdomarna som ansvarar för att öppna, fixa fika och program. Då blir det oftast att de bakar eller tittar på film tillsammans. Jag skulle vilja se ännu fler alternativ till verksamheter för våra ungdomar, men det får växa fram – man måste bygga klokt. I en del församlingar kan man få uppfattningen om att ungdomsverksamheten är som en egen ö, utan koppling till resten av församlingen.

Del i ett sammanhang

– Vi har som mål att vara en del av gudstjänstlivet och andra sammanhang som församlingsborna samlas kring. Vi jobbar aktivt för att ungdomarna ska känna att de är en del i ett större sammanhang.

Kontraktets pedagoger samlas en gång i månaden för utbyte och fördjupning. Mia tycker att träffarna ger perspektiv.

– Man blir lätt hemmablind och då är det bra att få bolla med andra pedagoger. Vi byter metoder och idéer, diskuterar böcker vi läst och samarbetar med gemensamma aktiviteter för våra ungdomar. I det egna arbetslaget ser Mia det som sin uppgift att hela tiden ha ett pedagogiskt perspektiv.

– Vitsen med att ha ett arbetslag med olika spetskompetenser är att alla bidrar med sin speciella kunskap. Jag känner att min kompetens blir tagen på allvar och jag tror att församlingspedagogen alltid kommer att behövas i våra församlingar, men den ekonomiska aspekten bekymrar mig. Det gäller att visa på den kunskap vi har och hoppas på att våra förtroendevalda även i fortsättningen inser värdet av den församlingspedagogiska spetskompetensen.

Är Mia Dahl kvar som församlingspedagog i Svenska kyrkan om 20 år?
– Ja, det hoppas jag! Lite äldre men lika engagerad!

Camilla Lindskog
camilla.lindskog@svenskakyrkan.se