Bilder är framtidens språk

Nyhet Publicerad Ändrad

Klick, klick! Där satt den! Det är snabbt, det är enkelt, det är roligt. Bildanvändningen i sociala medier ökar stadigt.

Kristina Strand Larsson, informatör i Lunds domkyrkoförsamling, är en fotoentusiast. Hon kommer mig till mötes som ett yrväder denna höstdag, såklart med kameran runt halsen. Att ta bilder är en del av hennes tjänst.

 – På jobbet befinner jag mig mitt i händelsernas centrum. Jag har alltid med mig min mobil. På en minut är jag i domkyrkan och kan fånga det som händer.

 Hur gör ni i församlingen?
– Vi tänker på, tar och använder ständigt bilder. Vi är flera i församlingen som fotograferar vår verksamhet – gudstjänster, konserter, möten - men vi fokuserar också på miljön runt Domkyrkan. Vi satsar på bilder i all vår kommunikation, både i digitala och tryckta medier. Vi är aktiva på Facebook och Instagram. Jag är ständigt uppkopplad.

Kristina använder konfirmander och konfirmandledare som modeller. Vänners barn ställer också upp. De klär upp sig till änglar, busar i huset eller springer i labyrinten på Domkyrkoplatsen. De frågas om lov kring användningen av bilderna som till exempel hamnar på sociala medier eller i tryckt material. 

Vad får mest ”likes”?
– En vacker Instagrambild på domkyrkan. Då skördar vi också många kommentarer. Men även bilder på människor lockar och är populära. Det bästa är alltid att kombinera en fråga med en levande, vacker bild. Hitta berättelsen!

 – Idag fotar man inte längre för att minnas utan för att berätta vem man är och var man befinner sig, konstaterar Kristina.

Bilden är jätteviktig idag. Det finns det talrika undersökningar som visar. Bilder fungerar över språkgränser. Många unga har vänner över hela världen som de kommunicerar med via bilder.

 – Vi lever i ett bildsamhälle. Kommunikation via bilder är öppnare och talar till känslorna på ett sätt som inte textkommunikation gör. Målet är att bilden ska träffa rakt i hjärtat. Framtidens kommunikation handlar mycket om bilder, stillastående eller rörliga.

Svenska kyrkan måste kommunicera med samma metoder och i samma kanaler som kommersiella företag och organisationer, menar Kristina, som poängterar att det inte behöver vara svårt. De flesta bilder kan tas med mobilen.

– Om du fångar något som berör dig så berör det säkert också andra, säger Kristina.

Maria Lundström
maria.c.lundstrom@svenskakyrkan.se

tips kring fotografering

Försök att ta bilder med en så ren bakgrund som möjligt.

Ta inte bilder på avstånd utan gå nära.

Försök att frysa ett ögonblick.

Ta bilder på detaljer. Berätta en historia.

Bygg ett förtroende hos dem du ska plåta. Det är bra om någon i bilden tittar rakt på fotografen, då skapas en kontakt.

Tänk på att ta med kameran eller mobilen. Sprid uppdraget i församlingen - var fler om att ta bilder!

Följ och inspireras av andra. Gå på utställningar. Titta på fotobloggar, Instagram eller fotosajter som till exempel fotosidan.se

Instagram är en gratis mobilapplikation för fotodelning i sociala nätverk.