2013-09-10
Varför arbetar ni med Facebook?
– Syftet är att lyfta fram livet i församlingen lite ”bakom kulisserna”. När den som är intresserad av kyrkan ständigt kan följa och prata med oss i sin mobil, blir tröskeln också lägre för att besöka oss IRL (In Real Life). Men det är själva mötet som är det viktiga. Inte var det sker.
Hur länge har ni arbetat med Facebook?
– Vi har jobbat aktivt sedan februari i år.
Facebook har ju funnits ett tag. Var ni sena på det?
– Nej, vi väntade avsiktligt in efterfrågan och inventerade samtidigt resurserna. Församlingen hade visserligen en avsomnad sida sedan tidigare, men vi tog ett strategiskt grepp om projektet och satsade på en nystart - då kom också responsen oerhört fort.
Hur bar ni er åt?
– Vi utgick från Lunds stifts Facebookpolicy och anpassade den efter hur vi ville jobba. Sen la vi ut administratörsrättigheter på några anställda som får skriva i församlingens namn. Men i huvudsak sköter jag och informatören sidan. För att snabbt öka antalet ”Likes” fick vi god hjälp av kyrkorådet, av våra trogna besökare och deltagare i verksamheterna.
Hur görs inläggen?
– De läggs ut inom en väl förberedd ram, som planeras en tid framåt med utrymme för spontana inlägg såklart. En blandning av puffar för kommande händelser och direktreferat helt enkelt. Och statistiken så här långt visar sitt tydliga språk. Vi når den målgrupp vi föresatt oss att nå.
Pernilla Ringström