Värdegrund och personalhälsa extra viktigt under pandemin

Nyhet Publicerad Ändrad

Det skulle vara lätt för företag att prioritera bort arbete med värdegrund och hållbarhet under stressen med pandemin. Men för brandingenjörsföretaget RED Fire Engineers som drivs av Anna Önnebo och Tobias Salomonsson är just det arbetet viktigare än någonsin.

Brandingenjörens roll i Australien är att hitta brandsäkra lösningar när de vanliga reglerna inte kan följas. Det kan gälla alla typer av byggnationer men vanligtvis vid större byggnader som höghus, shoppingcenters och sjukhus.

Hållbarhet har varit det viktigaste kärnvärdet för bolaget sedan starten 2013 och därför var det självklart för RED att bli ett klimatpositivt företag.

”Vi vill vara långsiktigt hållbara på alla möjliga sätt i företaget, från att ha nöjda medarbetare som vill jobba hos oss till att skapa ett tryggare samhälle genom brandsäkerhet och givetvis vill vi bidra till att minska miljöpåverkan,” säger Anna Önnebo som är marknads- och verksamhetschef på RED Fire Engineers.

Klimatkompensation innebär att företag betalar för sitt klimatavtryck genom att investera i klimatåtgärder. För RED innebar det att de gick igenom allt som bidrog till koldioxidutsläpp under 2019. Med cirka 40 medarbetare i Melbourne, Sydney, Brisbane och Sverige blir det ganska många flyg- och taxiresor i tjänsten. Även avfall och energikonsumtion räknades ihop. Det blev en hel del minuspoäng på klimatkontot. För att kompensera betalade RED ett antal tusen dollar som gick till att plantera träd på Nya Zealand.  

”I Sverige finns det ganska många företag som hjälper dig klimatkompensera. Det är inte lika vanligt i Australien så vi jobbade med ett företag på Nya Zealand som rekommenderats av ett svenskt företag i samma bransch. Vi betalade 120 procent mer än värdet av allt vi släppt ut för att bli klimatpositiva,” berättar Anna.

Klimatkompensationen upprepas sedan varje år för att företaget ska fortsätta att vara klimatneutralt. Men för 2020 står både flyg- och taxikontoto ännu så länge på noll för bolaget.

”Det har verkligen skett ett skifte under Covid-19. Folk vill så klart träffas men vi måste inte resa lika mycket som förut. Många möten kan man ha online.”

Vad har varit tuffast för er när det gäller att driva företag den här tiden?

”Ännu så länge har vi haft gott om jobb, de stora byggkontrakten vi jobbar med har rullat på och när vi gör inspektioner ses det som ”essential services” och byggena är ofta tomma. Vi har anställt sju nya personer under året. Jag har gått flera HR-kurser och verkligen fått tänka om kring hur vi arbetar med personalen. Vi har satsat mycket på mindfulness program och presenter till våra anställda. Härnäst ska vi donera till frivilligorganisationer som våra anställda väljer.”

Är det också del av er värdegrund?

”Det är del av hållbarheten att både tänka på personalen och samhället. Sedan vill vi skapa en flexibel arbetsplats där familjen är viktig så vi betalar för längre föräldraledighet än den vanliga. Vi har anställda från hela världen och vi vill att de känner sig delaktiga i företaget och vi lyssnar på deras åsikter. Vår värdegrund har vi arbetat fram tillsammans,” säger Anna.

Själv har Anna jobbat hemifrån sedan i mars men hoppas att snart kunna gå tillbaka till jobbet igen, och jobba med folk på riktigt.  

”Det jag hoppas att den här perioden lärt oss är att ta hand om varandra mer. Jag tror att folk kommer bli mer empatiska och tänker på hur andra har det.”

Om du känner igen Anna Önnebo från Svenska Kyrkan så har du nog träffat henne på julbasaren där hon brukar sköta om kaffetältet. Hon var också rektor för Svenska skolan i några år, och är även valberedare för Kyrkorådet.

”Kyrkan är som mitt andra hem. Jag har träffat många genom kyrkan som jag verkligen tycker om. Det jag gillar är att den är öppen och välkomnande för alla i alla åldrar.”

/Tina Zenou