Kyrkokonstens dag 30 juli

Kyrkorna i Dannemora, Film, Morkarla och Österbybruk är öppna. Passa på att göra ett besök just idag!

Sista söndagen i juli är det Kyrkokonstens dag.
Församlingens kyrkor är öppna mellan kl.11–16.

Välkommen att njuta av kyrkornas konstskatter.

Morkarla kyrka
Söndagens mässa kl. 11 och utställning av målningar som deltagare i målarkursen gjort. Kursen sker i Studieförbundet sensus regi under vecka 30 och leda av Roine Jansson. Man kommer att vara både inne  och utanför kyrkan och måla. under söndagen är kyrkan öppne att besöka och njuta av de konstskatter som funnits där både längre och kortare tid.

Films kyrka
Kyrkan är öppen under söndagen.
Kl 13 leder Tina Bagerstam Johansson en kyrkogårdsvandring med fokus på kvinnor som ligger begravda i Film.

Dannemora kyrka
Kyrkan är öppen under söndagen.
Kl 14 leder Göran Sveijer och Magnus Svensk en kyrkogårdsvandring med fokus på spelmän från Dannemora. Vandringen avslutas i kyrkan.

Österbybruks kyrka
Kyrkan är öppen under söndagen.
Under dagen visas framför allt tavlorna i kyrkan.

Välkommen att besöka våra vackra kyrkor!

Films kyrka var tidigare huvudkyrka för allmänheten i bygden, rikt utsmyckad och tillbyggd under 1700-talet. Predikstolen är snidad av samme mästare som gjort predikstolen i Storkyrkan i Stockholm.