Olika men lika

Nyhet Publicerad Ändrad

Judendom, kristendom och islam har flera berättelser gemensamt och Abraham som gemensam stamfader.

Religionsdialog, samtalen mellan människor och samfund, är något viktigt. Respekten och förståelsen för andra synsätt stärker.

Ett av projekten inom ramen för verksamheten Skola-kyrka är att församlingen inför varje jul bjuder in skolbarn till Sävja kulturcentrum. Vi berättar om Jesu födelse utifrån Bibeln och Koranen, med hjälp av ett krubblandskap. Det ger ett viktigt tillfälle för förståelse och nyfikenhet inför olika religioner - och att upptäcka att vi har en hel del gemensamt.

Texterna ur Bibeln och Koranen:

Lukasevangeliet andra kapitlet, vers 10
Ängeln sade till dem: ”Var inte rädda. Jag bär bud till er om en stor glädje, en glädje för hela folket. I dag har en frälsare fötts åt er i Davids stad, han är Messias, Herren. Och detta är tecknet för er: ni skall finna ett nyfött barn som är lindat och ligger i en krubba.”

Koranen sura 3, vers 45
Änglarna sade: ”Maria! Gud tillkännager för dig det glada budskapet om ett ord från Honom vars namn skall vara Kristus Jesus, Marias son, ärad och lovprisad i denna värld och i det kommande livet och en av dem som skall vara i Guds närhet. Han skall tala till människorna i vaggan och i mogen ålder och han skall vara en av de rättfärdiga.”

I Abrahams Barns krubbor finns Maria, Josef och Jesus, herdar, får och de tre kungarna Kaspar, Balthasar och Melkior med kameler. Där finns också den fjärde vise mannen som kom för sent för att uppvakta den nyfödde Jesus. Enligt den ursprungligen rysk-ortodoxa legenden gjorde han så många goda gärningar på vägen att han inte hann fram i tid.

Ängeln Gabriel intar en framträdande plats eftersom han är central både i kristendom och islam. Det var Gabriel som kom till Maria med budskapet att hon skulle föda Jesus och det var också han som förmedlade sura 96 i Koranen – den äldsta – till profeten Mohammed.

Läs mer om Abrahams barn och verksamheten här.