Samtalsgrupper för vuxna

Vad är meningen med livet? Vad vill jag? Kan jag göra något för att påverka? Finns det några svar? Välkommen att samtala och fundera tillsammans i Existentiell salong, Söndagsskola för vuxna, Bibeln och livet, Soppa och Gud, Katekumenat och konfirmation för vuxna.

Bibeln och livet - onsdag 20 mars 19.15

Vad kan Bibeln lära oss om livet idag? Hur kan Bibeln hjälpa oss att leva? Bibeln har tillkommit under nästan tusen år och är full av mänsklig visdom och erfarenhet men ställer oss också inför en del svåra frågor. Den här gruppen är för dig som vill närma dig eller fördjupa din relation till Bibelns berättelser. Prästen Ola Whistler Sahlén leder samtalen, men det är ett öppet forum med plats för både tro och tvivel. Inga förkunskaper krävs, bara nyfikenhet och en vilja att ta in nya perspektiv.

Tid: 19.15–20.45 varannan onsdag, terminsstart 24 januari.
Plats: Församlingens Hus
Kontakt: ola.sahlen@svenskakyrkan.se

Existentiell salong

Salongen leds av prästerna Henrik Mattsson och Randi Guldstrand i samarbete med Carl ”Charlie” Wahren. Te och smörgås serveras och samtalen varvas med pianomusik av Charlie.

Onsdag 31 januari 19.15–20.45
”Säkerhetspolitik och krigshot – hur påverkar det oss?”
Vi lever i en tid av osäkerhet. Gamla strukturer rubbas, nya verkar vara på väg. Vi känner inte igen världen. Hoten kommer från alla håll samtidigt känns det som.Vad gör det med oss som människor? Förändrar det vår syn på världen och varandra?

Onsdag 13 mars 19.15 - 20.45
”Ständig tillväxt och måttfullhet – går det att kombinera?”
Tillväxt är omdiskuterat och kopplas ofta till konsumtion och klimatfrågor men kan också kopplas till fler jobb och välfärd. Är ständig tillväxt något ogudaktigt eller något gott? Varför får vi aldrig nog? Måttfullhet är en dygd men kanske inte vår paradgren.

Onsdag 10 april 19.15–20.45
”AI – hur ser vi på AI och hur ska vi förhålla oss till de olika synsätt som finns?”
Utvecklingen går blixtsnabbt. Den allmänna kunskapen växer om innebörden av AI, men förstår vi konsekvenserna av de system som vi utvecklar? Vilket förhållningssätt ska vi ha till AI – frälsning eller undergång? Är vi alarmister, naiva eller kanske både och samtidigt? Tillsammans försöker vi reda i de svåra moraliska, etiska och inte minst existentiella frågor som AI väcker.

Söndagsskola för vuxna

Efter högmässan på söndagar i samband med kyrkkaffet träffas vi för ett samtal om tro och liv. Sammanhanget riktar sig till dig som vill reflektera tillsammans med andra över dagens predikan – vad menade prästen egentligen med det där hen sa? Vad betyder dagens bibeltexter för mig? Ett forum där man får dela tankar och synpunkter och prata om sådant som berör. Samtalet leds av en präst, diakon eller församlingspedagog.

Tid: Söndagar 12.30–13.30, terminsstart 14 januari.
Plats: Församlingens Hus
Kontakt: pontus.degreus@svenskakyrkan.se

Katekumenat – samtal om liv och tro

Samtalsgrupp för dig som är nyfiken på vad tro kan vara men också till dig som redan har en tro. Här finns utrymme för samtal om existentiella frågor och om hur kyrkan och Bibeln kan tala till oss i dag.

Samtalen utgår från gruppdeltagarnas egna frågor och Katekumenatet kan leda till dop eller konfirmation för den som vill.

Just nu tar vi emot anmälningar för en ny grupp som startar i september 2024 med träffar varannan onsdag, 17.00-19.00 till maj 2025.

Välkommen på informationsträff söndag 21 april 12.45 i Församlingens Hus. Här får du bland annat  möta deltagare från tidigare grupper.

Ledare: Randi Guldstrand och Henrik Mattsson, präster.
Anmälan och kontakt: Randi Guldstrand, präst, randi.guldstrand@svenskakyrkan.se,
076-821 11 71.

Konfirmation för vuxna

Blev det aldrig av att du konfirmerades som tonåring? Kanske är det något som du har tänkt att du skulle vilja göra – för att lära dig mer om kristen tro och få tid att fundera kring livets stora frågor. Tillsammans med andra som vill lära sig mer och uppleva vad kristen tro kan vara. Ny grupp planeras till våren 2024. Mer info kommer.

Kontakt: Henrik Mattsson, präst, 08-568 957 05, henrik.h.mattsson@svenskakyrkan.se

Andlig vägledning

Ingen ny grupp startas våren 2024.