Foto: Josefin Casteryd

Internationellt arbete

Det internationella arbetet är en viktig del av Svenska kyrkans identitet. Och är ett engagemang som tar sig många olika uttryck.

Genom arbetet med hållbar utveckling, mänskliga rättigheter och att delta i samhällsdebatt, ingå i katastrofinsatser, utbildning, mikrolån med mera vill vi arbeta för att göra världen bättre.

Genom medlemskap i ACT-Alliance (Action by Churches Together) ingår Svenska kyrkan i ett samarbete med över 100 organisationer med kyrklig bakgrund vilket gör ACT till en av världens största biståndsorganisationer.

Engagera dig!
Det finns många sätt att engagera sig och hjälpa. Du kan till exempel stödja Svenska kyrkans internationella arbete genom att bli månadsgivare, arbeta praktiskt som volontär i ett annat land eller med insamling på hemmaplan.
Läs mer på www.svenskakyrkan.se/act

Kontakta oss
Även i Danderyds församling finns ett omfattande internationellt samarbete som drivs av Internationella kommittén, vilken på uppdrag från Kyrkorådet samordnar allt internationellt arbete. Hit hör förutom Svenska kyrkans internationella arbete, Svenska kyrkan i utlandet (SKUT) och våra vänförsamlingar i Vestiena, Lettland och i Moshi, Tanzania.  Vi är många aktiva men vill gärna bli fler.
Kontakta maria.gibbs.persson@svenskakyrkan.se, internationell samordnare.

Ge en gåva!
Danderyds församlings Swish-nummer för insamling till exempelvis vänförsamlingarna Moshi och Vestiena är 1233 112 653. Skriv ändamål i meddelandet.

Minnes- eller hyllningsgåva
E-posta till Danderyds församlingsdanderyd.information@svenskakyrkan.se.

ACT Svenska kyrkan

Tillsammans med andra kyrkor, organisationer och tusentals frivilliga arbetar Act Svenska kyrkan långsiktigt och proaktivt mot fattigdom, förtryck och orättvisor och agerar snabbt i katastrofer. Vårt uppdrag går ut på att kämpa för alla människors rätt till ett värdigt liv. Tillsammans gör vi skillnad!

Moshi

Moshi är en stad i norra Tanzania, omgiven av många byar och belägen vid berget Kilimanjaros fot. Här har Danderyds församling flera vänförsamlingar och driver en rad olika projekt för att stödja bland annat skolor och mejeri i området.

Vestiena

Kontakter med den lettiska församlingen i Vestiena knöts redan 1991 när den sovjetiska ockupationen upphörde.

Svenska kyrkan i utlandet

Svenska kyrkan i utlandet finns på 40 platser i världen i 25 olika länder. Här, samt på ytterligare 80 platser samlas man regelbundet till gudstjänster.