Foto: Lotta Kühlhorn illustration

Frid och Fred i Livet

Går det att känna frid när man har begått ett brott mot en annan människa? Kan inre frid motverka konflikter? Vad ger unga julefrid? I det här numret av Livet får vi möta olika människor och hur de tänker kring fred och frid. När känner du frid? Vad innebär fred för dig?

Fred. Frid. Bara en bokstav skiljer orden åt men ändå är avståndet stort menar författaren och regissören Stina Oscarson. Och att önska någon Guds frid är vanligt i kyrkliga sammanhang - gå i frid, frid vare med er eller vila i frid som en sista hälsning vid begravningar.

Läs Livet om Fred och Frid här

Årets sista nummer har temat Frid&Fred. Det knyter bland annat ihop höstens föredrag som har gått under temat ”Vägar till fred, vägar till liv” och som du kan ta del av på Danderyds församlings Youtube-kanal.

Livet är en tidning som ges ut av Danderyds församling fyra gånger per år - till alla hushåll i Danderyds kommun och till prenumeranter. Du kan även hämta Livet i kyrkor och församlingslokaler. Varje nummer har ett tema men här hittar du även musikprogram, föredrag, gudstjänster och annat som händer i Danderyds församling.

I november 2020 vann Livet Publishing-priset i kategorin Medborgartidningar. Juryns fina motivering löd: ”För en prestigelös, rolig och användbar tidning med medryckande omslag.”