Leende kvinna med kaffekopp i handen står i sin trädgård och pratar med granne på andra sidan häcken.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Covid-19

Covid-19 sprids fortfarande i samhället men räknas inte längre som en samhällsfarlig sjukdom.

Hos oss kan du få hjälp och stöd

Pandemin har påverkat och påverkar oss alla på olika sätt. Om du behöver någon att prata med så finns kyrkan här för dig. Du kan till exempel prata med en präst eller diakon, chatta med jourhavande präst eller kontakta sjukhuskyrkan. Din församling kan stötta dig på flera sätt.

En kvinnlig diakon och en man sitter ner och samtalar.

Samtalsstöd

När livet är svårt kan du höra av dig till Svenska kyrkan och be att få prata med en präst eller en diakon. Det är kostnadsfritt och du behöver inte vara kristen eller medlem i Svenska kyrkan. Vi finns här för dig oavsett ålder och livssituation.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Kolme graafista kuvaa caatista, puhelimesta ja nettikirjeestä.

Palveleva puhelin

I Sverigefinska telefonjouren kan du prata finska, chatta eller skriva ett digitalt brev. Ruotsin kirkon keskusteluapu ja kriisipuhelin. Voit soittaa, lähettää nettikirjeen tai chattailla päivystäjän kanssa luottamuksellisesti.

Någon har knäppt händerna på en blå filt.

Sjukhuskyrkan hittar nya vägar under coronapandemin

Under coronapandemin har Sjukhuskyrkan mött många svåra situationer. Åsa Högman, sjukhusdiakon på Karolinska Universitetssjukhuset berättar om nya sätt att stötta patienter och anhöriga.