En vigsel mellan två kvinnor i brudklänningar i Masthuggskyrkan. Brudparet står framför prästen.
Foto: Ronald Eek

Vigsel och bröllop

Störst av allt är kärleken!

Tillsammans i kärlek

Alla som vill vigas är välkomna till Carl Johans pastorat, här har allas kärlek lika värde. Vigselakten kan ske var som helst, inne eller ute, men många väljer just en vacker kyrka för att ge akten högtidlighet, allvar och sammanhang.

Hur vill ni gifta er?

En vigsel i kyrkan kan se väldigt olika ut. En del älskar planerandet och vill ha ett storslaget bröllop med extra allt, medan andra blir trötta av bara tanken på servettringar och bordsplacering. Men att säga ”Ja” till varandra måste inte vara så komplicerat. Par som vill gifta sig i kyrkan kan när som helst boka tid, och göra högtidsstunden till sin egen - stort eller nära, glammigt eller enkelt. För de som gillar det spontana har Drop-in vigsel blivit ett populärt alternativ.

Musik, bön och välsignelse

Vigselgudstjänsten består av musik som ni väljer ihop med musiker, bön, löften som ni ger varandra och välsignelse som ni får ta emot av Gud. Utifrån dessa delar kan vigseln bli allt från en liten och intim ceremoni, till ett stort och pampigt bröllop.  Tillsammans med prästen formar ni just er vigsel.

Boka vigsel

För att boka vigsel ringer, mailar eller besöker ni vår reception i Sjömanskyrkan vid Stigbergstorget. Tillsammans med receptionisten hittar ni en tid och plats som passar.

Telefon: 031–731 92 00

Några kyrkor är väldigt populära och måste bokas lång tid i förväg, men de flesta andra har tider närmare inpå. Oavsett om du vill boka tid för ett spontant bröllop med kort varsel eller ett datum längre fram i tiden, så kontaktar du vår gemensamma reception.

Om minst en av er är medlem i Svenska kyrkan är vigseln gratis.  Är ni inte redan medlemmar är det lätt ordnat och även detta kan receptionisten hjälpa er med.

Kontakta Carl Johans församling

För bokning av Carl Johans kyrka, Kungsladugårds kyrka och St:a Birgittas kapell, eller annan plats i församlingen.

Kontakta Högsbo församling

För bokning av Högsbo kyrka och Kaverös kyrka, eller annan plats i församlingen.

Kontakta Masthuggs församling

För bokning av Masthuggskyrkan, eller annan plats i församlingen.

Kontakta Oscar Fredriks församling

För bokning av Oscar Fredriks församlingshem, eller annan plats i församlingen.

Lediga tider för vigsel

Tiderna försvinner ur listan allt eftersom de blir bokade. Glöm inte att uppdatera sidan om du har den öppen en längre tid.

Visa kalender

Hindersprövning

Det viktigt att ni har lämnat blanketterna "Intyg vigsel" och "Hindersprövning" till prästen innan vigseln. Blanketterna beställer ni på Skattemyndigheten. Efter vigseln undertecknar prästen intyget och skickar detta till folkbokföringen för registrering. Tänk på att hindersprövningen endast är giltig i fyra månader.

Välsignelsegudstjänst

Om ni är ett par som redan gift er borgerligt, i Sverige eller utomlands, men vill få er vigsel välsignad i kyrkan finns också den möjligheten. En sådan gudstjänst utformas på samma sätt som en vigselgudstjänst med undantag för frågorna, löftena och ringväxlingen. Prästen förklarar inte heller paret för äkta makar, då detta redan är gjort. Kontakta oss för att boka tid och träffa en präst, som ni kan planera er dag tillsammans med.

Uthyrning av lokaler

Vi har lokaler för uthyrning i anslutning till nästan alla kyrkor. I samband med vigsel kan ni låna dessa lokaler utan kostnad.

Aktuellt i Carl Johans pastorat

Här listas nyheter i Högsbo, Carl Johans, Oscar Fredriks och Masthuggs församling.

Två barn står bredvid varandra, bara benen syns. Den ena har regnbågsfärgade strumpbyxor.

Carl Johans församling

Carl Johans församling vill vara ett öppet sammanhang för människor i olika livssituationer och med olika erfarenheter. Här får du ta plats.

Masthuggs församling

Guds kärlek i ord och handling. En plats för tro, sökande och socialt engagemang.

Del av Oscar Fredrik kyrkas fasad.

Oscar Fredriks församling

Välkommen till en gemenskap med tillhörighet, kunskaper, musik och andlighet.