Med siktet inställt på existentiell hälsa

Nyhet Publicerad

När Oscar Fredriks församling planerar verksamheter för vuxna, återkommer ofta begreppet Existentiell hälsa. Men, vad menas egentligen med det?

Existentiell hälsa, vad är det?

Världshälsoorganisationen WHO gör regelbundet undersökningar, då man frågar människor om deras hälsa i ett brett perspektiv; fysisk hälsa, psykisk hälsa och numera också ”spritual health”, som översatt blir andlig, eller existentiell hälsa. Begreppet fångar en dimension av meningsfullhet och av sammanhang.

Många kan känna igen sig i känslan ”Jag har allt, men känner mig inte nöjd”. Genom att lyssna på andras berättelser och få perspektiv på sitt eget liv, kan den existentiella hälsan växa. Det är en ledstjärna när verksamheter, temadagar och föreläsningar planeras i Oscar Fredriks församling.

Jag möter många i mitt arbete som har en inneboende känsla av att det är något i livet som saknas, men vet inte vad. Samtidigt saknas ofta verktyg för hur man ska närma sig tankarna. Det är precis det som vi vill komma åt genom vår inriktning på existentiell hälsa.

Ia Hamnared, diakon i Oscar Fredriks församling

Flera nya grupper våren 2019

Samtalsgrupper av olika slag är inget nytt, men i vår utvecklas och breddas grupperna. Existentiella samtal finns både dagtid och kvällstid. Samtalsgrupp för yrkesverksamma inom socialt arbete är ny och riktas helt till socionomer, socialarbetare och andra inom samma yrkesfält.

För alla som vill använda sin kreativa förmåga erbjuds både Måla vägen inåt, med bildskapande i fokus, och Skriv med hjärtat, en temadag där tanken och pennan prövas som senare följs upp av en skrivarkurs.

Föreläsningar är ett annat sätt att ta del av andras kunskap och erfarenheter.  ”Med känsla för barns självkänsla” är rubriken på föreläsningen Petra Krantz Lindgren, ger den 7 mars, kl. 18. Petra är välkänd bland föräldrarsom författare och bloggare En annan du som ger verktyg att stärka barns självkänsla.

Fler intressanta föreläsningar kommer under våren!

Följ Oscar Fredriks kyrka på facebook

Vill du veta mer om verksamheter för vuxna i Oscar Fredriks församling?

Hör dig någon av oss!