Hel(ig)het & fri vilja med Hans Liljenström

Nyhet Publicerad

I senaste avsnittet av Darwins stege handlar samtalet om hur vetenskap och tro möts, om dogmer och nyfikenhet, slump och högre medvetande. Hur ser hopp ut i en evolutionär värld som vår?

Darwins stege

Podcasten Darwins stege om tro, vetenskap och fantasi drivs av Pontus Nilsen. Pontus är präst i Oscar Fredriks församling men också projektledare för Svenska kyrkans program på Vetenskapsfestivalen. Årets festival ställdes som så mycket annat in på grunda av Corona-pandemin, men istället kommer de tänkta medverkande att höras i podden istället. Först ut var ett samtal med ärkebiskop Antje Jackelén, avsnitt 007. Tid och evighet

008. Hel(ig)het & fri vilja

HANS LILJENSTRÖM

I det åttonde avsnittet gästar Hans Liljenström som är professor i biometri vid SLU, och föreståndare för Agora for biosystems, ett interdisciplinärt center för forskning kring liv och medvetande. Det blir ett samtal om hur vetenskap och tro kan mötas, dogmer och nyfikenhet, slump och högre medvetande. Hur ser hopp ut i en evolutionär värld som vår?

Följ och lyssna på podden

Lyssna i din app för poddar, på Spotify eller via bloggen Darwins stege. Glöm inte klicka i prenumerera, så att du får en notis när ett nytt avsnitt finns tillgängligt!

Darwinsstege_podcasten på Instagram.

1 juni - Kyrkan öppnar igen efter renoveringen

Oscar Fredriks kyrka stängde ner för renovering 6 januari 2019 nu är kyrkan redo att öppnas igen.

Frälsarkransen

Frälsarkransen är ett slags modernt radband med 18 olika pärlor i olika färger och med olika betydelser. Pärlorna ger oss en möjlighet att reflektera, stanna upp och vara vid olika ämnen.

Ludvig Lindelöf och Pontus Bäckström står i en trappa. Ljuset från ett fönster lyser upp från vänster.

Ingen hinner fram

Podcast om kyrka, tro, samhälle, populärkultur och kanske lite politik, med Ludvig Lindelöf och Pontus Bäckström.

Del av Oscar Fredrik kyrkas fasad.

Oscar Fredriks församling

Välkommen till en gemenskap med tillhörighet, kunskaper, musik och andlighet.