Foto: sverigesradio.se / Neta Norrmo

Existensiell hälsa i P1

Nyhet Publicerad

Pontus Nielsen medverjar i Samtalsgudstjänsten 17 november kl. 11.03 i P4, temat är existensiell hälsa.

På söndag kan du lyssna på Pontus Nielsen, präst i Oskar Fredriks kyrka, när han pratar på temat Existentiell hälsa med psykologen Ida Hallgren om vad detta innebär. Medverkar gör också Jakob Bergman på orgel, organist i Oscar Fredriks kyrka.

Samtalsgudtsjänsten sänds i P1 på söndag kl. 11.03

Existentiell hälsa, eller Andlig hälsa, som FN valt att kalla det, är sedan 1984 tillsammans med fysisk, psykisk och social hälsa något som WHO uppmuntrar sina medlemsländer att arbeta med i sitt folkhälsoarbete.

Gudstjänsten är inspelad på Högskolan för Scen- och Musik i Göteborg där utbildningen för kyrkomusiker finns och med den ett antal fina musikinstrument. Bjurumsorgeln är en av Sveriges äldsta spelbara orglar, den drivs med bälg som en person, kalkanten, måste sköta förutom den som spelar. Barockorgeln är en replik av fransk symfonisk orgel av Aristide Cavaillé-Coll, en av världens främsta orgelbyggare.

Läs mer om programmet och lyssna direkt på P1s hemsida

Jakob Bergman, fransk orgel Foto: sverigesradio.se / Neta Norrmo