"Darwins stege" nystartad podcast

Nyhet Publicerad

Pontus Nilsen, präst i Oscar Fredriks församling, har ett brinnande intresse för tro och vetenskap. Nu startar han en pod för att prata om livets stora frågor med forskare från akademin.

Svenska kyrkan har sedan flera år tillbaka ett samarbete med Vetenskapsfestivalen som går av stapeln varje år i Göteborg, som ett av Europas största evenemang inom vetenskaplig forskning. Pontus Nilsen är projektledare för Svenska kyrkans del i festivalen. Det märks att detta är frågor som engagerar Pontus i grunden.

Vad är det som fascinerar så mycket med kombinationen tro och vetenskap?

Vetenskapen har blivit ett otroligt viktigt verktyg för mig att förstå verkligheten. Historiskt så har människor fått gissa sig till hur allt fungerar, men nu med all forskning och kunskap som finns, är det annorlunda. Jag gillar inte alls den traditionella uppdelningen, att tro och vetenskap är något slags konkurrenter. För mig är dom kompanjoner!

Darwins stege - en podd om tro, vetenskap och fantasi.

Har det alltid varit ett stort intresse?

Nej, inte alls. Det började under en period när jag tvivlade på Gud, jag kände att löftena inte höll. Jag började läsa en massa forskning om universum, galaxer och partiklar och sånt, och då bubblade tron upp igen. Min tro fick liksom nytt liv och fler dimensioner, när jag ”mötte Darwin”. Det var en rätt omskakande, och häftig upplevelse!

Vad hoppas du att Darwins stege ska tillföra i poddjungeln?

I mitt uppdrag ligger att bygga broar mellan kyrkan, människor och akademin. Det gör vi genom programmet under Vetenskapsfestivalen, och det gör vi bra. Programmet drar mycket folk, men samtidigt vet vi att det är många som inte har möjlighet att ta sig dit. Datum, tid och plats – det är mycket som ska stämma! Samtidigt är det så otroligt intressanta forskare och ämnen, så jag vill ju att alla som tycker detta är spännande ska kunna ta del av samtalen. Då kom idén om podcast! Det är bara att sätta i lurarna och lyssna, när och var du än är!

Du måste också säga något om vinjetten..?

Visst är den nice! Jag älskar hårdrock, så jag är supernöjd med den. Tro och vetenskap, det är också tunga grejer, så det passar bra. Haha!

Premiär 24 maj!

Du kan lyssna på podcaste i appar för poddar, på Spotify eller via bloggen Darwins stege. Glöm inte prenumerera så att du får en notis om nya avsnitt!

001.”Ond tro & allsmäktighet”

I första avsnittet intervjuas Torbjörn Tännsjö, professor i Praktisk filosofi vid Stockholms universitet i ett samtal om berättigad tro, moral och allsmäktighet. Tännsjö, som är flitig skribent på DN debatt och ibland blivit hårt kritiserad, berättar också om erfarenheten att som filosof delta i den allmänna debatten. ”Andlighet” är inget för Torbjörn Tännsjö – vad blir då hans råd till Svenska kyrkan?

Tro, forskning och sunt förnuft

Under Vetenskapsfestivalen medverkade Torbjörn Tännsjö i ett panelsamtal under rubriken ”Tro, forskning och sunt förnuft – Att tron ibland kan vara galen vet de flesta om. Men vilken funktion, om någon, kan en hälsosam tro ha för sunt förnuft?”

Övriga i panelen var Morten Sager, universitetslektor i vetenskapsteori, Göteborgs universitet och Johan Söderman, professor i barn- och ungdomsvetenskap, Göteborgs universitet.

Håll utkik efter kommande avsnitt av Darwins stege där både Sager och Söderman intervjuas!

Vetenskapsfestivalen

Välkommen till en festival där kyrkans frågor om livets villkor får samspela med vetenskapliga rön. För dig som vill tänka kring existentiella frågor, ge näring åt fantasin, inspireras och utmanas av internationella och lokala teologer och forskare.