Illustration för Göteborgs 400-årsjubileum.
Foto: Göteborg & Co

Vi firar Göteborg 400 år!

Göteborg ­fyller 400 år. Tillsammans med Hjärta Göteborg tjuvstartar vi firandet redan den 26 maj. Sen är vi med på jubileums­festivalen i Frihamnen 2–5 juni.

En enad kyrka för en helad stad

26 maj–5 juni

Kyrkorna i staden firar att ­Göteborg ­fyller 400 år, med gudstjänster, pilgrimsvandring, konserter och mycket mer. Vi tjuvstartar ­redan den 26 maj och sen är vi med på jubileums­festivalen i Frihamnen 2–5 juni.

Den 28 maj vandrar vi gemensamt från Masthuggskyrkan till Göteborgs domkyrka. Samling kl. 14.30 vid Masthugskyrkan. I Domkyrkan firar vi kl. 15.30 ekumenisk gudstjänst. Präst: Marika Palmdahl.

Hela programmet hittar du på Hjärta Göteborgs hemsida.

Hjärta Göteborg

Hjärta Göteborg är en ekumenisk ideell förening. Det är ett brett samarbete mellan kyrkor i Göteborg, deras sociala verksamheter och hjälporganisationer som bland annat Räddningsmissionen, Stadsmissionen och Reningsborg. Under Göteborgs 400-årsfirande 2–5 juni i Frihamnen kommer Hjärta Göteborg att ha en monter på plats, samt ha hela 90 minuter på stora scenen, för att visa Göteborg vad kyrkorna gör för vår stad.

Carl Johans pastorat är jubileumsaktör

Som jubileumsaktör lyfter vi pastoratets arbete med existentiell hälsa och samtalsmetoden Öppna kort. Öppna kort – modell för existentiella samtal har funnits i tre versioner sedan starten. Lagom till Göteborgs 400-årsjubileum lanseras nu Öppna kort 2023.

Ett kyrktorn i ett hjärta.

31 maj: Pilgrimsvandring med Hjärta Göteborg

Vandra i Frölunda med Hjärta Göteborg, för mat och gemenskap.

Samtalskort med olika ämnen, såsom ensamhet, tillit och lycka.

ÖPPNA KORT – en modell för existentiella samtal

Öppna kort är framtagna för att göra det lättare för så många som möjligt att delta i öppna existentiella samtal.